A Balti-tengeren történt kábelszakadási incidensek sorozatát vizsgáló nyugati országok nehezen találnak egyértelmű bizonyítékot arra, hogy ezek nem balesetek, hanem szándékos, államilag szervezett szabotázsok voltak – jelentette pénteken a Wall Street Journal (WSJ).
Az elmúlt hónapokban legalább négy olyan különálló incidens történt, amelyek során a térségben lévő tengeri kábeleket a nyugati államok szerint orosz hajók vagy orosz kikötőkből közlekedő hajók rongálták meg. Ez olyan spekulációkat váltott ki, hogy Moszkva áll a feltételezett szabotázs mögött. A Kreml következetesen tagadta, hogy bármi köze lenne ehhez.
Az első ilyen esetről októberben számoltak be, amikor a „Newnew Polar Bear” kínai teherhajó horgonyával elvágott két kábelt, de a vizsgálat megindítása ellenére továbbhajózhatott.
Egy másik, novemberi esetben a „Yi Peng 3” nevű, kínai zászló alatt hajózó és kínai legénységű teherhajó a gyanú szerint megrongált két távközlési kábelt a svédországi Gotland sziget közelében. A lap szerint, bár a nyugati hírszerző ügynökségek kezdetben magánjelleggel azt közölték, hogy a hajó kapitánya Moszkva utasítására cselekedhetett, az ezt követő német és uniós vezetésű vizsgálat „nem vezetett olyan bizonyítékhoz, amely alátámasztotta volna ezt a vádat”.
A nyomozók azonban állítólag ragaszkodtak ahhoz, hogy szinte lehetetlen, hogy a hajó horgonya véletlenül esett le. Mégsem zárták ki a súlyos gondatlanságot vagy a rossz időjárást.
A szintén vizsgált hajók egyike az „Eagle S” orosz olajszállító tartályhajó volt, amelyet azzal gyanúsítanak, hogy 2024 decemberében megrongálta a Finnország és Észtország közötti Estlink 2 áramkábelt. Bár a finn hatóságok megvizsgálták a hajót és kihallgatták a legénységet, a tisztviselők nem tudtak elegendő bizonyítékot gyűjteni ahhoz, hogy elfogatóparancsot adjanak ki vagy vádat emeljenek. A hajót végül szabadon engedték – írja a lap.
Január végén a svéd hatóságok feltartóztatták a „Vezhen” nevű bolgár teherhajót, miután az megrongált egy tenger alatti kábelt nem sokkal azután, hogy elhagyta az észt határtól nem messze fekvő oroszországi Uszty-Luga kikötőjét. A hajót azonban később szabadon engedték, mivel nem volt bizonyíték arra, hogy szerepe lett volna a rongálásban.
A nyomozást vezető tisztviselők az amerikai lapnak elmondták, hogy a szabotázs bizonyítása rendkívül nehéz, mivel a szándékos bűncselekményre vonatkozó jelentős bizonyítékokra van szükség, és az ügyészeknek be kell bizonyítaniuk, hogy a károkat szándékosan okozták, nem pedig véletlen horgonyelhagyás vagy szélsőséges időjárási körülmények. Ezek a tényezők „frusztrálják a nyugati tisztviselőket”, akik közül sokan az incidenseket egy Oroszország által kirobbantott „hibrid háború” részének tekintik – áll a cikkben.
Január közepén a tengeri kábeles incidensekre válaszul a NATO bejelentette a Baltic Sentry missziót, amelynek célja a régió kritikus tenger alatti infrastruktúrájának fokozott felügyelete és védelme.
Dmitrij Peszkov, a Kreml szóvivője alaptalannak minősítette az orosz érintettséggel kapcsolatos találgatásokat, kijelentve: „Egészen abszurd dolog továbbra is Oroszországot okolni mindenért minden alap nélkül”.