Mateusz Morawiecki lengyel miniszterelnök megvédte az Orlen állami tulajdonú energiaipari vállalat azon lépését, hogy ebben a hónapban növelte az orosz kőolajszállítmányokat, annak ellenére, hogy Varsó keményen kiállt a Moszkvából származó import elhagyása mellett – jelentette hétfőn a Notes from Poland.
A csehországi Unipetrol olajfinomító, az ország egyetlen nyersolaj-feldolgozó üzeme, amely 100%-ban a lengyel Orlen tulajdonában van, növelni fogja az orosz uráli keverék importját – jelentette a Reuters a múlt héten. Prága, amely az Ukrajnán keresztül történő tranzit zavarai miatti aggodalmak közepette igyekszik több olajat biztosítani, a jelentések szerint júniusban 430 000 tonnát fog vásárolni, szemben a májusban vásárolt 400 000 tonnával.
Az Orlen kifejtette, hogy a tengerparttal nem rendelkező Csehország továbbra is az orosz kőolajszállításoktól függ a Barátság-vezetéken keresztül. A Barátság-kőolajvezetéken keresztül történő nyersolajszállítások tavaly mentesültek az orosz olajimportra vonatkozó uniós embargó alól.
„Az infrastrukturális korlátok miatt lehetetlen teljes mértékben fedezni a cseh olajkeresletet az Oroszországon kívüli irányokból” – közölte az Orlen a közleményben. „Az [orosz olaj] szállítására azért van szükség, hogy az ország nyersanyag- és üzemanyagellátásának biztonsága biztosított legyen”.
A lengyel miniszterelnök az Orlen folyamatos orosz kőolajimportját kommentálva megvédte az energetikai cég politikáját, megjegyezve, hogy „nekünk van hozzáférésünk a tengerhez, de Csehországnak nincs” – idézte a lengyel sajtóügynökség a tisztviselőt. „Ezért ők az olajvezetékektől függenek… Nem akarjuk megakadályozni, hogy a csehek autóval közlekedhessenek” – tette hozzá Morawiecki.
Bár Lengyelország állítása szerint „szigorúan és aprólékosan betart minden szankciót”, továbbra is messze az EU legnagyobb oroszországi cseppfolyósított gáz (LPG) felvásárlója, annak ellenére, hogy ígéretet tett az ilyen behozatal leállítására – írta a hírügynökség.
A PB-gáz propánt és butánt tartalmazó üzemanyaggáz, amelyet fűtőberendezésekben és járművekben használnak. Az LPG-t Lengyelországban különösen széles körben használják az autókhoz.
A tengeri szállítású kőolajjal és kőolajtermékekkel ellentétben az orosz PB-gázra nem vonatkozik az uniós behozatali tilalom. Hivatalos becslések szerint a teljes lengyel üzemanyagpiac mintegy 14%-át teszi ki.
Amikor az Oroszországból származó megnövekedett energiaimportról kérdezték, amely politika ellentétes a lengyel retorikával, Morawiecki így válaszolt: „Míg ön [a kérdést feltevő riporter] azt akarja, hogy azok a lengyelek, akiknek LPG-üzemű autójuk van, ne használhassák, mi ezt nem akarjuk”.
Tavaly Varsó 710,3 millió euró értékben vásárolt orosz PB-gázt, szemben az EU többi országa által vásárolt 417 millió euró értékűvel – jelentette korábban a Rzeczpospolita című lengyel lap.