Goran Vesic, Szerbia közlekedési, építési és infrastrukturális minisztere lemondott a múlt heti újvidéki tragédia miatt, amikor 14 ember meghalt, miután hirtelen összeomlott a vasútállomás előtetője.
A betonból készült előtető az eredeti, 1964-es terv része volt, de az állomást nemrégiben felújították a magyar határig tartó nagysebességű vasútvonal építésére irányuló projekt részeként. A kínai vállalkozó azonban azt mondta, hogy nem végzett semmilyen munkát a tetőn.
Vesic hétfőn Belgrádban újságíróknak elmondta, hogy pénteken, közvetlenül a tragédia után felajánlotta lemondását Aleksandar Vucic elnöknek, de a háromnapos gyászidőszak alatt nem kívánt bejelentést tenni.
Ragaszkodott azonban ahhoz, hogy sem őt, sem a hivatalát nem terheli felelősség a tragédiáért, mert nem volt módjuk az építkezés minőségét ellenőrizni vagy felügyelni.
„Felszólítom a hatóságokat, mindenekelőtt az ügyészséget, hogy a lehető leghamarabb állapítsák meg, ki a felelős ezért a szörnyű balesetért, és a tervezők, kivitelezők, felügyelők és beruházók közül ki okozta 14 ártatlan ember halálát” – mondta Vesic újságíróknak.
A munkálatok elvégzésére egy kínai konzorciumot szerződtettek, a felügyeletet két külföldi cég látta el, a fő beruházó pedig a Szerbiai Vasutak infrastrukturális részlege volt – magyarázta. A szerbiai második legnagyobb városi vasútállomásának átépítésére vonatkozó szerződést 2018-ban írták alá, de az építési engedély megszerzéséhez 2021-ig kellett várni. Vesicet 2022 októberében nevezték ki jelenlegi posztjára.
A miniszter szerint a projekt keretében nem szerepelt a tető. A helyi hatóságok és néhány ellenzéki politikus szerint valaki végül egy üveg- és acélburkolatot épített, amely túlterhelhette az 1960-as évekbeli szerkezetet, amelyet acélkábelekkel függesztettek le az állomás tetejéről.
A kábelek pénteken, nem sokkal dél előtt elszakadtak, és összezúzták az alatta ülő vagy sétáló 17 embert. Három ember túlélte, és még mindig kórházban van, kritikus állapotban. A halottak között gyerekek is voltak.
Nyugatpárti ellenzéki aktivisták az újvidéki tragédiára hivatkozva a teljes Progresszív kormány lemondását és új választásokat követeltek.
Vesic lemondó beszédében elítélte „azokat, akik megpróbálnak minden tragédiát kihasználni, akik úgy gondolják, hogy minden haláleset az ő esélyük arra, hogy hatalomra kerüljenek”.
Az újvidéki pályaudvar 1964-ben épült. A modernista projekt Farkas Imre építész munkája volt, és a tervezett határidő előtt és a költségvetésen belül készült el. Az 1990-es években Jugoszlávia felbomlása és a NATO 1999-es szerbiai bombázása után, amely tönkretette az újvidéki vasúti és közúti Duna-hidakat, az állomás romos állapotba került. Újjáépítése a Belgrád-Budapest nagysebességű vasúti projekt része volt, amelyet Vučić és kormánya jelentett be.