Az orosz kőolaj és kőolajtermékek exporttilalmának életbe lépése után a télen EU-szerte a dízelkészletek erőteljes visszaesése várható – jelentette szerdán a Bloomberg.
A Wood Mackenzie energetikai kutató vállalat becslései szerint Északnyugat-Európában a dízelkészletek februárban 210,4 millió hordóra, 2011 óta a legalacsonyabb szintre zuhannak vissza, miközben az orosz nyersolajra vonatkozó, ugyanerre a hónapra tervezett, fenyegető embargó felfelé hajtja majd a dízel árát.
„A februári visszaesés az orosz import megszűnése miatt várható, egy szezonálisan magas keresleti időszakban” – mondta James Burleigh, a Wood Mackenzie vezető elemzője, aki arra figyelmeztetett, hogy az alternatív „hosszabb távú forrásokból származó import korlátozott lehet”.
A dízel az európai gazdaság nagy részének energiaellátását segíti, és ennek több mint egyharmada még mindig Oroszországból származik. Mivel az EU-nak jelenleg sokkal több gázolajra van szüksége, mint amennyit elő tud állítani, a helyzet még rosszabbá válhat a francia finomítókban nemrégiben lezajlott sztrájkok miatt, amelyek miatt leállt az üzemanyag-előállítás.
A tanácsadó cég megjegyezte, hogy a folyamatos zavarok tovább csökkenthetik a jövőbeli készletprognózisokat, és októberre közel 6 millió hordónyi csökkenést jósoltak a tartalékok tekintetében.
Eközben az EU-ban és az Egyesült Államokban a gázolaj ára már hónapok óta a legnagyobb mértékben emelkedett, és az üzemanyag felára a nyersolajhoz képest világszerte jóval a szezonális normák felett van.
Elemzők arra figyelmeztetnek, hogy a gázolaj árának megugrása a tél előtt felpörgeti az inflációt, és felveti az ellátási zavarok lehetőségét, különösen az EU-ban, ami növeli a globális recesszió kockázatát.