Európa továbbra is erősen támaszkodik Oroszországra, mint gázolajforrásra – jelentette kedden a Bloomberg, megjegyezve, hogy a régiónak új készleteket kell találnia, mivel kevesebb mint tíz hét van hátra addig, amíg a szankciók teljesen blokkolják az importot.
A Vortexa adataira hivatkozó médiaorgánum szerint az Európai Unió és az Egyesült Királyság a hónap első 24 napjában a vízi úton behozott dízel típusú üzemanyag közel felét Oroszországból kapta.
A beszámolók szerint az igénybevétel mértéke október óta – a régió általános importnövekedésével összhangban – ugrásszerűen megnőtt, hogy megbirkózzanak az ottani országos sztrájkok miatt csökkenő franciaországi kapacitással.
Összességében a tartályhajók november 1-24. között átlagosan napi 1,34 millió hordónyi dízelüzemanyagot szállítottak az EU-ba és az Egyesült Királyságba – derült ki az összesített adatokból. Ez jelentősen elmarad az októberi értéktől, de még mindig magasabb, mint az év első 10 hónapjának átlaga – áll a jelentésben.
Oroszország ebben az időszakban naponta mintegy 600 000 hordót szállított, ami a régióba érkező összes mennyiség 45%-át teszi ki. Októberben az EU és az Egyesült Királyság az üzemanyag-beszerzéseik 34%-át kapták Oroszországból, az év első 10 hónapjának átlaga pedig 51% volt.
Eközben február 5-től az uniós szankciók szinte teljesen leállítják a dízel és más finomított termékek tengeri behozatalát Oroszországból.
„Az ország még mindig messze az EU legnagyobb külső beszállítója, ami azt jelenti, hogy a vásárlóknak éles válsággal kell szembenézniük, hacsak nem tudnak máshonnan több hordót beszerezni a hiány pótlására” – írja a Bloomberg.