Az autó import embargó az európai és amerikai gépjármű-gyártókra vonatkozna, kivétel azokra, amely márkákat az Oroszországi Föderációban gyártatnak helyi gyártósorokon. A Mercedest és az Audit, sőt a magyar gazdaság egészét is rendkívül fájdalmasan érinthetné ha az intézkedés végrehajtási szakaszba kerülne az esetben, ha az EU újabb szankciókkal sújtaná az Orosz Föderációt.
Az új orosz viszont-szankció lehetőségével való fenyegetőzés nagyon komoly aggodalmat okoz Magyarország számára. Az autó import embargó az amerikai és EU-s cégeket érintené, kivéve azokat a gyártókat, amelyek Oroszországban is működtetnek üzemeket. Így a Ford, a Volkswagen, a Renault, a Toyota, Nissan és a Hyundai kimaradhat az új ellen-szankciókból.
Az Audi és a Mercedes viszont – velük együtt a győri, illetve a kecskeméti gyár is – érintett lehet. Az autóalkatrész-gyártókra viszont nem vonatkozna az említett korlátozás. ÉS az Oroszországi Föderáció csak az esetben vezetné be be a büntetőintézkedést, ha az EU-ban vagy az USa-ban újabb Oroszország ellen irányuló szankciókról döntenének. A hivatalos Statisztikák szerint az Oroszországi Föderációban a személyautók 27%-a, a teherautók 46%-a, a buszoknak pedig 13%-a ered európai vagy amerikai importból.
Magyarország tavaly 70 milliárd forint értékben exportált személygépjárművet az Orosz Föderációba: 53 milliárdért személygépjárműveket, 166 millióért teherautókat exportál Magyarország, a fennmaradó összeget pediglen autó-alkatrészek adják. Ez az Oroszországba irányuló magyar kivitel 9%-a.
A korábbi orosz viszont-szankciók által (élelmiszer-embargó) a mezőgazdaságnak okozott, évi 25 milliárd forintos kárral együtt már iszonyú fájdalmas lehet egy újabb orosz ellen-szankció hatása.
Reméljük, nem kerül sor az újabb orosz ellen-szankciók bevezetésére, mert Moszkva nem kap rá okot, hogy ezt meglépje, reméljük.
Александр Николаевич Искандер