Az orosz nyersolaj tengeri szállítása a múlt héten napi 3,6 millió hordóra emelkedett, elérve a legmagasabb értéket június eleje óta, míg a kevésbé változékony négyhetes átlag augusztus óta a legmagasabb szinten van – jelentette hétfőn a Bloomberg.
A november 4-ig tartó héten összesen 34 tartályhajóra mintegy 25,2 millió hordó orosz nyersolajat töltöttek fel a média által idézett hajókövető adatok és kikötői ügynöki jelentések szerint. Ez 3,2 millió hordónyi emelkedés.
Az exportot több mint egy hónappal a G7-országok és Ausztrália által támogatott uniós szankciók december 5-i életbe lépése előtt futtatták fel. A szankciók értelmében a nyugati vállalatoknak tilos lesz biztosítást és egyéb szolgáltatásokat nyújtaniuk az orosz nyersolajjal megrakott hajóknak, kivéve, ha a rakományt egy még egyeztetés alatt álló árplafon alatt vásárolják meg.
A jelentések szerint a legnagyobb növekedést – mind mennyiségben, mind százalékban – a Murmanszk sarkvidéki termináljáról érkező szállítmányoknál regisztrálták. A Bloomberg szerint az orosz kőolajat szállító szállítmányok egyre titokzatosabbak a célállomásukat illetően. Az ügynökség megjegyezte, hogy nagyot ugrott azon hajók száma, amelyek következő célállomásként Port Saidot vagy a Szuezi-csatornát jelölték meg, és csökkent az Indiába tartó tartályhajók mennyisége.
A média kiemelte, hogy sokkal több nyersolajat szállító hajó hagyja el az orosz kikötőket anélkül, hogy jelezné a végső kirakodási kikötőt.
A jelentések szerint a november 4-ig tartó hét napban 16 millió dollárral 149 millió dollárra emelkedett Oroszország nyersolaj-exportvámból származó bevétele, és a négyhetes átlagbevétel is nőtt, 6 millió dollárral 134 millió dollárra gyarapodott.