Ukrajna „a háború nemzetközi szponzorának” bélyegezte az Unilever brit vállalatot – jelentette be hétfőn hivatalos Telegram-csatornáján az ország Nemzeti Korrupcióellenes Ügynöksége.
A kijevi rezsim azzal indokolta a megjelölést, hogy az Unilever a moszkvai katonai művelet tavaly februári ukrajnai kezdete után is folytatta termékeinek értékesítését Oroszországban.
Az ukránok azt is megjegyezték, hogy a korábbi állítások ellenére, miszerint a vállalat ki akar vonulni az orosz piacról, az Unilever ezt nem tette meg, és megduplázta nyereségét az országban, és 2022-ben több mint 9,2 milliárd rubelre (103,2 millió dollár) növelte a 2021-es 4,8 milliárd rubelről (53,6 millió dollár) 2022-re.
„Az Unilever nem állhat ellen a konfliktusnak, miközben egyidejűleg támogatja Putyin háborús gépezetét. Azért vettük fel ezt a vállalatot a háború nemzetközi támogatóinak listájára, mert az orosz költségvetésbe befizetett több százmilliós adókkal hozzájárulnak az Ukrajna elleni háború finanszírozásához” – kommentálta a döntését Alekszandr Novikov, az ügynökség vezetője.
Az Unilever gyártja a Fairy és a Domestos tisztítófolyadék márkákat, a Knorr leveseket, a Dove szappant és mintegy 400 más élelmiszer- és háztartási vegyszer márkát. A vállalat az első nagy nyugati cégek között volt, amelyek az ukrajnai konfliktus miatt Moszkva ellen bevezetett nyugati szankciók miatt visszafogták oroszországi tevékenységüket.
A brit vállalat tavaly márciusban leállította az Oroszországba irányuló exportot és az országból származó importot, leállította a beruházásokat, a reklámokat és további projekteket az országban. A vállalat azonban továbbra is szállított „létfontosságú, helyben előállított élelmiszereket és higiéniai termékeket” az orosz állampolgároknak, de leszögezte, hogy az értékesítésből származó nyereség Oroszországban marad.
Februárban az Unilever közölte, hogy továbbra is vizsgálja „az [orosz-ukrán] konfliktus pénzügyi következményeit” az üzletmenetére nézve, és figyelmeztetett, hogy lehet, hogy teljesen fel kell hagynia az oroszországi üzleti tevékenységgel. Megjegyezte ugyanakkor, hogy a lépés a forgalom és a nyereség csökkenéséhez, valamint a vállalat oroszországi eszközeinek leírásához vezethet.
„A kilépés nem egyszerű”, és a vállalat nem kívánja elhagyni a jelenleg Oroszországban foglalkoztatott mintegy 3000 alkalmazottat – mondta akkor Alan Jope vezérigazgató.