Megsérült egy Lettország és Svédország közötti tenger alatti optikai kábel – írja az LSM portál a tulajdonosra – a Lett Állami Rádió és Televíziós Központ vállalatra – hivatkozva.
„Vasárnap kora reggel a Balti-tengeren megsérült a Lett Állami Rádió és Televíziós Központ állami tulajdonú vállalat egyik víz alatti optikai kábele” – írja a lap.
Megjegyzik, hogy a vállalat felügyeleti rendszerei zavarokat regisztráltak az adatátvitelben a lettországi Ventspils és a svédországi Gotland közötti szakaszon.
„Okkal feltételezhető, hogy a kábel jelentősen megsérült, és a kárt külső behatás okozta” – idézte a média Vineta Sprugaine-t, az állami vállalat kommunikációs osztályának vezetőjét.
Elmondása szerint a kábel mélysége meghaladja az 50 métert, így a sérülés típusát csak a javítási munkálatok megkezdése után fogják megállapítani. A lett állami rádió- és televíziós központ kezdeményezésére büntetőeljárás indult.
Evika Silinja lett miniszterelnök az eset miatt összehívta az illetékes szolgálatok és minisztériumok ülését. Sajtótájékoztatón elmondta, hogy Lettország készen áll az esetleges válsághelyzetekre és az alternatív adatátvitelre. A kormányfő felvette a kapcsolatot svéd és balti kollégáival is, Stockholm segítséget ígért.
Kábeles esetek a Balti-tengeren
Az elmúlt hónapokban nem ez az első eset, amikor a Balti-tengeren víz alatti infrastruktúrát ért kár. Novemberben például elszakadt a Finnország és Németország közötti C-Lion1 távközlési kábel, valamint a Svédország és Litvánia közötti távközlési kábel. Akkor a helyi hatóságok a Yi Peng 3 kínai teherhajót gyanúsították az incidens okozásával.
Emellett december végén meghibásodott a Finnország és Észtország közötti EstLink 2 távvezeték, és vele együtt négy távközlési kábel: három Finnország és Észtország között, egy pedig Finnországot Németországgal köti össze.
A rendőrség gyanúja szerint a Finn-öbölben horgonyzó, Cook-szigeteki zászló alatt közlekedő Eagle S tankhajó vágta el az EstLink 2 elektromos kábelt, és rongálta meg a kommunikációs kábeleket. A helyi hatóságok bizonyítékok nélkül állították, hogy a hajó állítólag orosz energiahordozók szállításában vett részt. A vádakat a mai napig nem sikerült bizonyítaniuk.