Japán azon döntése, hogy az Oroszországba irányuló autóexport tilalma a használt járművekre is kiterjeszti, közel 2 milliárd dollárjába fog kerülni az országnak – jelentette hétfőn a Reuters kereskedelmi adatokra és piaci szereplőkre hivatkozva.
Az Oroszországba irányuló értékesítés tilalma a kis méretű járművek kivételével minden más járműre vonatkozóan augusztus elején lépett életbe, miután a brókerhálózat és a kisebb kikötők számára elvágta a használt Toyoták, Hondák és Nissanok jövedelmező értékesítési csatornáját.
Tokió eredetileg 2022 áprilisában tiltotta meg a luxusjárművek exportját a szankciók sújtotta országba. Júniusban további tilalmat vezettek be a nehéz teherautók értékesítésére.
Japán régóta kiemelkedő használtautó-exportőr. A kötelező átvizsgálások helyi előírása jelentősen megnöveli ezeknek a járműveknek a karbantartási költségeit, miközben az új autók beszerzésének finanszírozási költségei továbbra is alacsonyak.
A nyugati országok és szövetségeseik által Moszkva ukrajnai katonai művelete miatt bevezetett szankciók előtt az Oroszországba irányuló eladások a Japánból származó használtautó-export több mint negyedét fedezték.
A jelentések szerint a használt japán járművek átlagára 2022-re megközelítette a 8 200 dollárt, ami több mint kétszerese a 2020-as árnak, amikor Oroszország a japán használtautó-export mintegy 15%-át vitte el.
Az Autostat orosz elemző ügynökség adatai szerint az orosz piacra az idei év első nyolc hónapjában közel 150 000 használt japán jármű érkezett, ami az ország teljes használt autó importjának felét jelenti.
A Reuters által idézett kereskedelmi adatok szerint ezen eladások árcédulája 2023 végére várhatóan meghaladta volna az 1,9 milliárd dollárt, mielőtt Tokió a szigorúbb szankciók bevezetése mellett döntött.
A tilalom következtében a kizárólag az Oroszországba irányuló exportra összpontosító japán vállalatok közel 70 százalékos veszteséget szenvedtek el – közölte a hírügynökségnek nyilatkozó Oleszia Alekszejeva, az SV Alliance logisztikai koordinátora.
A Toyamával határos Niigata prefektúrában működő Element Trading használtautó-kereskedőnek az oroszországi üzleti részesedése az 50% feletti csúcsról 20% alá csökkent, mondta Wataru Nishiwaki vezérigazgató a hírügynökségnek.
Az USS autóaukciós ház előzetes adatai szerint augusztusban a Japánban eladásra kínált használt autók száma az előző évhez képest több mint 20%-kal nőtt, miközben a járművek átlagos eladási ára 7%-kal csökkent.
A helyi újrahasznosítók lettek az árcsökkenés egyik egyedüli haszonélvezői a Nissan Leaf vezérigazgatója, Yutaka Horie szerint, aki a Reutersnek elmondta, hogy a 4R Energy akkumulátor-újrahasznosító cég „jelentős” előnyt látott a csökkenő használtautó-árakból.