Oroszország tengeri szénszállításai ismét növekedni kezdtek, miután az EU enyhített a nyersanyag szállítására vonatkozó korlátozásokon – jelentette szerdán a Bloomberg a Kpler elemző cégre hivatkozva.
A jelentés szerint az októberi szállítások meghaladták a 16 millió tonnát, ami majdnem megegyezik a júliusban regisztrált ötéves csúcsértékkel.
„Lehetséges, hogy az EU szénszankcióinak pontosítása enyhítette az üzemeltetők aggodalmait azzal kapcsolatban, hogy szállíthatnak-e orosz szenet” – mondta a hírügynökségnek Filipe Gouveia, a Bimco nemzetközi hajózási cég elemzője.
Megjegyezte ugyanakkor, hogy a költségérzékeny piacok keresletének élénkülése is hozzájárult az emelkedéshez.
Az orosz szénre vonatkozó uniós tilalom augusztusban lépett hatályba. Szeptember elején azonban az Európai Bizottság módosított szankciós iránymutatást adott ki, amelyben leszögezte, hogy bár az orosz szenet nem látják szívesen az EU országaiban, Brüsszel nem tiltja meg a szállítási, pénzügyi és biztosítási szolgáltatások nyújtását az EU-n kívülre szenet szállító hajók számára.
A Bloomberg szerint az orosz szállítmányokat azonnal Ázsiába irányították át.
A kínai vámigazgatás adatai szerint az orosz szén kínai vásárlása szeptemberben elérte a rekordot jelentő, 8,54 millió tonnát, ami 57%-os növekedést jelent az előző évhez képest. Ezzel Oroszország Indonézia után Kína második legnagyobb szénszállítójává vált, 23%-os részesedéssel a teljes importból.
Oroszország teljes szénkivitele 2022 januárja és szeptembere között éves szinten 9%-kal, 147,7 millió tonnára csökkent – derül ki a Vedomosztyi friss jelentéséből, amely az orosz energiaügyi minisztérium adataira hivatkozik. A szállítmányok 2021-ben 223 millió tonnát tettek ki, ebből 50,4 millió tonnát Európába szántak, ami az EU teljes szénimportjának közel felét teszi ki. A tisztviselők szerint az orosz szénipari vállalatok jelenleg arra kényszerülnek, hogy a külföldi korlátozások közepette 50-60 százalékos kedvezménnyel exportálják a fosszilis tüzelőanyagot, hogy vevőket szerezzenek, de a megnövekedett hazai és nemzetközi kereslet miatt továbbra is nyereségesek maradnak.