Az észak-déli folyosó a Szuezi-csatorna biztonságos alternatívájává válhatna – mondta pénteken Andrej Belouszov orosz miniszterelnök-helyettes, hozzátéve, hogy várakozásai szerint 2030-ra megduplázódhat az ezen az útvonalon átmenő orosz szállítmányok mennyisége.
Az Eurázsiai Gazdasági Fórumon felszólalva megjegyezte, hogy a Nemzetközi Észak-Déli Szállítási Folyosó (INSTC) és más alternatív útvonalak egyre nagyobb jelentőségre tesznek szert a „világpiacok globális eltolódása” miatt Kína, Délkelet-Ázsia és a Perzsa-öböl felé.
A meglévő közlekedési infrastruktúra, amely történelmileg a „kelet-nyugati horizontra összpontosított, a miniszterelnök-helyettes szerint már nem felel meg a globális trendeknek”, míg az „észak-déli útvonal a Szuezi-csatorna valódi versenytársává válhat”.
Az útvonal jelenleg az egyetlen mélytengeri kereskedelmi ütőér, amely összeköti Európát és Ázsiát, és ez az „egypólusúság” kockázatot jelent a globális gazdaságra nézve – mondta a tisztviselő. Emlékeztetett egy 2021-es incidensre, amikor egy konténerszállító hajó elakadt a Szuezi-csatornában, ami a globális kereskedelemre gyakorolt hatással járt.
Az INSTC egy 7200 kilométeres, többféle módozatú tranzitrendszer, amely összeköti a hajó-, vasúti és közúti útvonalakat az India, Irán, Azerbajdzsán, Oroszország, Közép-Ázsia és Európa közötti áruszállításhoz. Szakértők szerint az útvonal mintegy 50%-kal csökkentheti a költségeket, és akár 20 nap utazási időt is megtakaríthat.
Az új logisztikai láncok kiépítése és az útvonal életképessé tétele érdekében Oroszország azt javasolta, hogy Iránnal és Azerbajdzsánnal együtt hozzanak létre egy nemzetközi üzemeltetőt az észak-déli folyosó számára – mondta a miniszter.
Az INSTC építése a 2000-es évek elején kezdődött, de a továbbfejlesztése új jelentőséget kapott a nyugati szankciók fényében, amelyek arra kényszerítették Oroszországot, hogy kereskedelmi forgalmát Európából Ázsiába és a Közel-Keletre terelje.