Orosz jellemek – Tóth Mirandolína írása
Orosz nő
„A nő a legjobb férfi”- írta a költő Jevgenyij Jevtusenko, nem csak a szovjet korszak asszonyaira, hanem az orosz nőiségre is. Az orosz nő attól nőies, hogy férfiasan kemény, bátor, kitartó, vagány és vakmerő. Nemcsak a háború utáni kényszerhelyzet alakította ki, hanem a korábbi történelmi szerep is edzette a nőket. Helye mindig a férfi mögött volt, alárendelt helyzetben, azonban a családot összetartó funkció alakította ki bennük ezt a férfias határozottságot. Alkalmazkodnak a legkülönbözőbb helyzetekre, rugalmasan gondolkoznak és képesek változni. Ezzel nem férfigyűlöletre célzok, nem feministák, de mindig megpróbálják újra berendezni életüket, akármi történik körülöttük. A mai nemzetközi tömegsajtó inkább a legszebb orosz dísznőket veszi górcső alá, akik a legirigyeltebb oligarchafeleségek, ajándékba egész szigeteket kapnak, életük azonban nem teljesen veszélytelen. De most ezt a kort éljük, amikor köréjük épülnek a kortárs női mítoszok.
Orosz férfi
A férfiakkal társítható a fenntartó erő, kicsapongás, a politikai hatalom. Nagy Péter előtt hosszú szakáll, majd a jelenkorban a simára borotvált, gyerekes arc, kidomborodó mellkas és széles vállak. Férfias terepet jelentett a katonaság, azonban ezen az erőszakot messze nem mellőző helyen nem úgy szocializálódtak, ahogy az egészséges lett volna. Nagyra nőtt az apák nélkül felnövő fiúk száma is a 90-es években. A férfiminta követését az agresszió helyettesítette, akiket szívesen használtak fel szélsőséges politikai csoportok. A mai kultúra képe olyan férfit sugall, aki magányosan is képes elérni célját, karriert építeni, de nehéz a szovjet férfiképből orosz férfivé érni a mai világban.
Az újorosz
A rendszerváltás utáni hirtelen meggazdagodott embereket hívják így, olyan szavakkal jellemezve őket, hogy fizikai erő, minimális műveltség, erőszakosság, tehetős nagyképűség, pénzhez jutni minél hamarabb, minél többhöz, bármi áron. Az igazi üzlet a védelmi pénzek szedése, így jelenhetett meg a krísa (tető) szó, bárkinek „védelmet” nyújt bárki ellen. Szerteágazó kapcsolati háló, befolyás minden siker kulcsa, a nagyság jele pedig az „elérhetetlenség”. Kiszolgálják őket az exkluzív férfiklubok, éttermek, egzotikus utakat szervező irodák egyaránt. A barátnőknek stylistok állnak rendelkezésére, a luxusvillát építők számára pedig designerek. De van egy vicc is, ami bemutatja ezt a világot.
Felkel reggel az újorosz, odamegy a tükörhöz, táskás szemek, borostás arc, petyhüdt bőr, kopaszodó fej, sörhas. Visszanéz az ágyra, ahol fiatal hosszú combú, bombázó barátnője alszik. Újra ránéz a tükörképére és csodálkozva csak ennyit mond: „Hogy ennyire lehessen szeretni a pénzt…”
Roman Abramovics
Az „oligarcha” szó is egy időben jöhetett lére az újorosszal. A leggazdagabb üzletemberek és vállalkozók politikailag is befolyásos szűk köréről van szó. De az olaj, a nyersanyag-készletek is fogyóban vannak, ugyanúgy, mint a felosztható posztok, hiába bíznak a gazdaságban, méghozzá a hazaiban, egyre inkább kifelé áramoltatják a pénzt az országból. Persze kell egy stabil családi háttér, külföldi tanulmányok, lehetőleg pénzügyi vagy közgazdászi, kemény alázatos munka. Ha pedig már egyenesbe kerülnek, folynak a milliárdok, akkor jöhet a hobbi, sportklub vásárlások, tengerparti szállodaépítések, kutatás-fejlesztések. Igazi nagyjátékosok. Miért? Na ezért:
A Forbes szerint nagyon nő a (dollár) milliárdosok száma, míg 2009-ben 32, addig 2011-ben már 101 volt. Van közöttük kohómérnök, mérnök-közgazdász, internet és szoftverguruk, közgazdászok. De persze a 10-es listán szerepel Roman Abramovics is olyan 7 milliárd dollár körüli vagyonnal.