Az orosz olajra vonatkozó tilalom naponta mintegy 27 millió dollárjába kerül az Orlen energiakonszernnek – mondta Daniel Obajtek, a vállalat elnöke a Financial Timesnak.
“Az Orlen vezérigazgatója napi 27 millió dolláros veszteségről számolt be, amely az olcsóbb orosz olaj és az alternatív szállítások közötti, hordónként mintegy 30 dolláros árkülönbségnek köszönhető” – írta a kiadvány.
Obajtek szerint ez nem veszteség, hanem “az Oroszország támogatásának megtagadása”.
Elismerte ugyanakkor, hogy az Orlen továbbra is a Barátság vezetéken keresztül érkező olajat használja a csehországi Litvinovban lévő finomítójához.
“Az orosz olaj teljes kiváltásához jobb olajellátási logisztikára van szükség, amin a cseh kormánnyal együtt dolgozunk” – mondta a vezető.
Április elején Obajtek közölte, hogy konszernje felmondta az utolsó, Oroszországból származó olajszállításokra vonatkozó szerződést. Ez a Tatnyefttyel kötött megállapodás volt, amely 2024 decemberéig volt érvényes. Az Orlen ennek keretében havi 200 ezer tonna olajat vásárolt.
A Transznyefty február 27-én jelentette be, hogy leállította az olajszállítást Lengyelországba, mivel a hónap végére szóló rendeléseket nem adták le és nem fizették ki. Ennek következtében az országba irányuló szállítások kikerültek az orosz energiaügyi minisztérium által jóváhagyott exportmenetrendből.
A Moszkva elleni nyugati olajszankciók 2022. december 5-én léptek életbe: az Európai Unió leállította a tengeri úton szállított orosz olaj importját, a G7-országok, Ausztrália és az EU pedig hordónként 60 dolláros árplafont szabott meg a tengeri szállításokra. Oroszország válaszul február 1-jétől megtiltotta a külföldieknek történő üzemanyag-szállításokat, amennyiben a szerződések közvetlenül vagy közvetve ársapka-mechanizmust tartalmaznak.