Az Avon nemzetközi közvetlen értékesítésű kozmetikai márka a jelentős kilépési adó miatt leállította az oroszországi üzletágának eladására vonatkozó terveit – jelentette szerdán a Kommerszant című lap, iparági forrásokra hivatkozva.
Az amerikai székhelyű multinacionális vállalat 2022 márciusában jelentette be, hogy az ukrajnai konfliktus kirobbanása után leállította oroszországi beruházásait és az oroszországi üzeméből más piacokra irányuló exportját is.
Az év elején a Kommerszant arról számolt be, hogy az Avon megkezdte az előkészületeket a Moszkva mellett található üzemének eladására, bár a vállalat hivatalosan nem erősítette meg kivonulási szándékát.
Iparági források szerint az Avon több befektetővel is tárgyalt az eladásról, köztük a Natura Siberica orosz kozmetikai gyártóval és az Arnest Groupmal, amely 2023 augusztusában vásárolta meg a Heineken oroszországi eszközeit. Az Avon tervei között szerepelt a márkanév használatára vonatkozó jogok átruházása, de cirill betűkkel írva.
Novemberben azonban a vállalat közölte a potenciális vevőkkel, hogy úgy döntött, nem ír alá kötelező érvényű ajánlatokat az eladásra – írja a Kommerszant.
Az Avon visszalépése az orosz Külföldi Befektetési Bizottság rendeletével függ össze, amely előírja, hogy a kilépő külföldi cégeknek legalább 50 százalékos árengedménnyel kell eladniuk eszközeiket – mondta a lapnak egy forrás.
A Kreml szóvivője, Dmitrij Peszkov a hónap elején a New York Timesnak nyilatkozva úgy kommentálta a nyugati vállalatok Oroszországból való kivonulását, hogy „azok, akik távoznak, elveszítik pozíciójukat a piacon. És persze az ingatlanjaikat komoly kedvezménnyel vásárolják meg és veszik át a mi cégeink, amelyek ezt örömmel teszik”.
Az Avon a második legnagyobb szépségápolási termékeket gyártó cég Oroszországban, a pénzügyi adatok szerint 2022-ben 13,89 milliárd rubel (151,5 millió dollár) bevételt ért el.