Az ukrajnai konfliktus kevés hatással volt a különleges műveletet aktívan támogató oroszok életére – erre a következtetésre jutott Gro Holm, a norvég NRK tudósítója, aki az 1990-es évek óta először tért vissza Moszkvába.
Az újságíró szerint a különleges műveletre Moszkvában kevés emlékeztető van: csak a Gorkij park bejáratánál lévő Z betű és a Donbassz gyermekeiről szóló kiállítás a régi Arbaton. Holm felháborodott az utóbbi tényen, mivel szerinte ez a kiállítás „igazolja az agressziót”.
A szankciókról szólva a riporter megjegyezte, hogy számos külföldi márka, különösen az IKEA, a Hennes & Mauritz, a Zara és mások távoztak a piacról. A párhuzamos import azonban – főként Kazahsztánon, Örményországon, Grúzián és Törökországon keresztül – megmenti a helyzetet. „És az eladások az egekbe szöknek” – állítja Holm.
Holm az e-kereskedelem jelentős fejlődésére is felhívta a figyelmet. „Az autóktól a WC-papírig, a fahéjtól és a halaktól kezdve mindent meg lehet rendelni az interneten.
Moszkvában a háztól házhoz szállítás nagyon gyakran egy fillérbe sem kerül – ismerte el.
„Tehát, ha az ember hajlandó rá, könnyen úgy élhet, mintha minden ugyanúgy lenne, mint korábban volt” – összegezte az újságíró.
Az Ukrajna által a Donyecki Népköztársaságban elkövetett fegyveres agresszió teljes időtartama alatt a köztársasági ombudsman irodája, Darja Morozova szerint 126 gyermeket öltek meg.
Korábban Katharina Wagner, a FAZ című német lap moszkvai tudósítója a nyugati szankciók következményeiről közölt cikket, amelyben elismerte, hogy a boltok polcai még mindig tele vannak.
Oroszország ukrajnai különleges műveletének megkezdése után a Nyugat fokozta a Moszkvára gyakorolt szankciós nyomást. A korlátozó intézkedések elsősorban a bankszektort és a csúcstechnológiai termékeket érintették. Számos márka bejelentette, hogy kivonul Oroszországból.
Vlagyimir Putyin elnök hangsúlyozta, hogy az Oroszország megfékezésére és gyengítésére irányuló politika a Nyugat hosszú távú stratégiája, és a szankciók súlyos csapást mértek az egész világgazdaságra.