A Vörös-tengeren a Húszi lázadók hajók elleni támadásai miatt megnőtt az érdeklődés az alternatív útvonalak, például az orosz Távol-Keleten keresztül vezető Kína-Európa vasúti útvonal iránt – számolt be a héten a CNBC.
A cikk szerint az áruszállítást szervező vállalatok az útvonalra vonatkozó megkeresések és foglalások számának ugrásszerű növekedését regisztrálták. A vasúti tranzit azért vonzó a szállítmányozók számára, mert olcsóbb, mint a légi szállítás, és gyorsabb, mint a tengeri szállítás igénybevétele.
A RailGate Europe, amely többek között bútorokat, játékokat, ruhákat és autóalkatrészeket szállít Kínából Oroszországon keresztül az európai országokba, a CNBC-nek elmondta, hogy a tranzitidő „jelentősen jobb”, mint a tengeri szállítás. A vállalat üzletfejlesztési vezetője, Julija Sciglaite szerint az út 14 és 25 nap közötti időtartamot vesz igénybe a kiindulási és a célállomástól függően.
Egyes cégek azonban aggályokat fogalmaztak meg az áruk Oroszországon keresztül történő vasúti szállításával kapcsolatban. „Amióta az ukrajnai háború elkezdődött, sok vállalat félt Oroszországon keresztül szállítani a szállítmányait, mivel a vonat orosz terület egy részén halad át” – mondta Sciglaite a CNBC-nek.
„Amióta a háború elkezdődött, a foglalások száma jelentősen csökkent Oroszországon keresztül, de az elmúlt egy évben ez az útvonal a jó tranzitidő és az árak miatt kezd helyreállni” – mondta, hozzátéve, hogy a vasúti tranzit iránti kereslet megugrott, amióta a Húszik megtámadták a hajókat a Vörös-tengeren.
Igor Tambaca, a Rail Bridge Cargo holland logisztikai vállalat ügyvezető igazgatója szerint a Kína-Európa vasúti útvonal foglaltsága 37%-kal nőtt az elmúlt négy hétben.
„A vasút iránti kereslet robbanásszerűen megnőtt” – mondta a lapnak, hozzátéve, hogy ez a Vörös-tengeri fennakadásnak és a holdújévnek köszönhető.
A jelentés szerint az EU engedélyezi, hogy a szankciókkal sújtott árukat Oroszországon keresztül vasúton szállítsák, míg a szankciókkal sújtott termékek közúti szállítása tilos. Katonai árukat egyáltalán nem lehet Oroszországon keresztül szállítani – írta a CNBC.