Kína rekordmennyiségű nyersolajat importál Kanadából, és drasztikusan csökkenti az Egyesült Államokból származó szállítást a Washingtonnal folytatott kereskedelmi háború miatt – jelentette szerdán a Bloomberg.
Washington és Peking az elmúlt két hónapban kölcsönös vámemelések sorozatát hajtotta végre, aminek fényében az utóbbi nagyjából 90%-kal csökkentette az amerikai kőolaj vásárlását – írja a hírügynökség. Kína korábban jelezte, hogy nem fog további vámemeléseket végrehajtani az amerikai árukkal szemben, hanem inkább alternatív megtorló eszközöket alkalmaz.
A kínai nyersolajimport a kanadai csendes-óceáni partvidék Vancouver melletti kikötőjéből márciusban 7,3 millió hordós rekordra emelkedett, és ebben a hónapban meghaladhatja ezt a számot – jelentette a Bloomberg a londoni székhelyű Vortexa Ltd. globális olaj- és gázszállítmányokat nyomon követő cég adataira hivatkozva. Az amerikai olaj kínai importja eközben havi 3 millió hordóra esett vissza a tavaly júniusi 29 milliós csúcsról – tette hozzá.
Kína közvetlen kanadai nyersolajimportja minimális volt, elsősorban az infrastrukturális korlátok miatt. A kínai finomítók főként a Közel-Keletről és Oroszországból szerezik be a nyersolajat.
A kínai vámadatok szerint Kína teljes nyersolajimportjának nagyjából 1,7%-a származott tavaly az Egyesült Államokból, ami a 2023-as 2,5%-hoz képest csökkenést jelent.
A kanadai kőolajat szinte teljes egészében az USA-ba szállítják, hogy ott feldolgozzák vagy újraexportálják Ázsiába. A nyersolajat Kanada csendes-óceáni partvidékére szállító Trans Mountain Expansion vezeték tavaly májusi befejezése azonban alternatív útvonalat biztosított az ország számára, hogy nagyobb mennyiséget exportálhasson közvetlenül, elsősorban Ázsiába, csökkentve ezzel az Egyesült Államoktól való függőségét.
„A kereskedelmi háborút figyelembe véve nem valószínű, hogy Kína több amerikai olajat importálna” – idézte a Bloomberg Wenran Jiangot, a Kanada-Kína Energia és Környezetvédelmi Fórum elnökét. „Nem fognak egyedül az oroszra vagy egyedül a Közel-Keletre támaszkodni. Bármi, ami Kanadából érkezik, üdvözlendő hír lesz”.
A Kpler hajózási adatai szerint Kína tavaly az amerikai nyersolajexport nagyjából 5%-át tette ki.
Oroszország továbbra is Kína legnagyobb nyersolajszállítója. A Kínába irányuló orosz szállítmányok 2024-ben érték el az eddigi legmagasabb szintet. Az elmúlt évek növekedése nagyrészt az orosz nyersolajra kínált kedvezményeknek köszönhető. Kína második legnagyobb szállítójának, Szaúd-Arábiának a kőolajimportja éves szinten 9%-kal csökkent 2024-ben.