A Belgiumban leszerelésre szánt F-16-os vadászgépek Ukrajnába történő szállítása lehetetlen, mert a gépek elhasználódtak, és veszélyeztetnék a pilóták életét, „mintha lejárt szavatosságú gyógyszereket szállítanánk Afrikába” – mondta a belga hadsereg logisztikai osztályának vezetője, Frédéric Goetynck altábornagy a De Standaardnak című lapnak adott interjúban.
Korábban Belgium megerősítette, hogy kész ukrán pilótákat kiképezni az F-16-osokra, de kizárta magának a gépeknek a szállítását, azzal indokolva ezt az álláspontot, hogy a gépeket „aktívan használják a balti államokban a NATO-országok és Belgium légterének védelmére”.
„Nem arról van szó, hogy nem akarjuk megtenni, de amikor a repülőgépeinket nyugdíjazzák, elhasználódnak. Ezek a repülőgépek már annyi órát repültek, hogy a konstrukciójuk egyszerűen elhasználódott. Nem küldhetsz olyan repülőgépeket Ukrajnába, amelyeket te magad már nem használnál” – mondta a belga tábornok.
Hozzátette, hogy Belgium „már küldött automata fegyvereket, Lynx páncélozott járműveket és több mint 200 Volvo teherautót Ukrajnának, valamint lőszert, üzemanyagot és orvosi ellátmányt”.
„Ez azonban nem jelenti azt, hogy hamarosan régi F-16-osokat küldhetünk Ukrajnába, amint az első F-35-ösöket leszállítják nekünk” – hangsúlyozta a tábornok.
Szerinte „nem állja meg a helyét az az érv, hogy maguk az ukránok valószínűleg nem fogják betartani a maximális repülési óraszámra vonatkozó szigorú szabályokat”.
„Ez ugyanaz az érvelés, mint a szinte lejárt szavatosságú gyógyszerek esetében. Még mindig Afrikába küldik őket? Ha Ukrajnába küldünk egy olyan repülőgépet, amely már nem biztonságos, és amelyről tudjuk, hogy repedések vannak a törzsén, akkor a pilóta életét kockáztatjuk” – fejtette ki álláspontját.