Az orosz Yandex (Jandeksz) volt a második legnépszerűbb keresőmotor a világon 2024-ben – derül ki a Cloudflare internetes trendekről és mintákról szóló éves jelentéséből. A globális internetforgalom 2024-ben jelentős növekedést mutatott, több mint 17%-kal emelkedett az év során – áll a jelentésben.
A Cloudflare Radar 2024-es évértékelőjében az amerikai székhelyű szoftvercég több kategóriában rangsorolta a vállalatokat és szolgáltatásokat piaci részesedésük és használatuk alapján. A mesterséges intelligencia területén például az Open Ai maradt a legnépszerűbb vállalat, míg a Binance továbbra is a kriptopénz platformok élén áll.
A Google is megőrizte pozícióját, mint a legnépszerűbb internetes szolgáltatás minden platformon, és 88%-os piaci részesedéssel teljes mértékben uralja a keresőmotorok piacát.
Az orosz székhelyű Yandex eközben a becslések szerint az összes platformot tekintve a világ összesített piaci részesedésének mintegy 3,1%-át szerezte meg, szemben a kínai Baidu 2,7%-ával, a Microsoft Bing 2,6%-ával és a DuckDuckGo 0,9%-ával.
A jelentésben a Yandex népszerű böngészője is szerepel, amely 1,4%-os részesedéssel a harmadik legnépszerűbb webböngésző Androidon. A Google Chrome bizonyult vezetőnek az összes platformon használt böngészők között, a piac 65,8%-ával.
Szintén ebben az évben a Pavel Durov által létrehozott Telegram lett a harmadik legnépszerűbb üzenetküldő világszerte, csak a Meta WhatsApp és a Tencent QQ mögött, és megelőzve a Viber és a WeChat-et.
Az orosz fejlesztésű technológiai termékek népszerűségének folyamatos növekedése azután következik be, hogy a nyugati technológiai cégek tömegesen kivonultak Oroszországból, mivel Washington az ukrajnai konfliktus 2022-es eszkalálódását követően szankciókat vezetett be Moszkva ellen.
Mivel számos nyugati internetszolgáltatás lényegében elérhetetlenné vált az országban, sok orosz a hazai megoldások felé fordult, mint például a Yandex a böngésző és az internetes keresés igényeinek kielégítésére, a VK az Oroszországban teljesen betiltott Facebook alternatívájaként, a RuTube pedig a YouTube alternatívájaként.