Az amerikai kávézólánc, a Starbucks kérelmet nyújtott be az orosz szellemi tulajdonjogi szolgálathoz, hogy több védjegyet is bejegyeztessen az országban – jelentette kedden a Vedomosztyi című gazdasági újság.
A Starbucks, amely 2007 óta működött Oroszországban, 2022-ben kivonult az országból az ukrajnai konfliktushoz kapcsolódó nyugati szankciók miatt.
A seattle-i székhelyű vállalat most állítólag nyolc márka – köztük a Starbucks, a Starbucks coffee és a frappuccino – oroszországi bejegyeztetését kezdeményezte. A múlt hónapban benyújtott kérelem italok és ételek készítésére, instant kávé értékesítésére és hűségprogram adminisztrálására vonatkozik.
Az üzleti lap szerint a lépés egy „megelőző intézkedés” lehet, amellyel a korábbi oroszországi üzletág visszavásárlási jogait szeretné megszerezni.
A Starbucks korábbi oroszországi hálózatát „Stars Coffee” névre keresztelték át, miután az orosz rapper és üzletember Timati (Timur Junuszov) Anton Pinszkij vállalkozóval közösen 2022 nyarán megvásárolta az amerikai lánc összes oroszországi eszközét.
Pinszkij és Junuszov mind a 130 oroszországi Starbucks kávézó bérleti szerződéseit, valamint 2000 alkalmazottjának szerződéseit megszerezte. A márkaátalakítás részeként a vállalati logóban szereplő sellő-képet egy hagyományos orosz „kokosnyik” fejdíszt viselő lányra cserélték.
A Pinszkij 2022-ben és 2023-ban új márkanevek – Stars Pinszkij Coffee és Stars Kanokov Coffee – bejegyzését kérelmezte. A hatóság azonban elutasította a kérelmet, arra hivatkozva, hogy mindkét védjegy „összetéveszthetőségig” hasonlít a Starbucks márkákra.