A magyar kormány stratégiai célja, hogy a külgazdasági kapcsolatrendszerét megújítsa, bővítse, ezen belül kiemelt figyelmet kap a kapcsolatok elmélyítése a FÁK-országokkal – mondta Csutora Zsolt, a Külgazdasági és Külügyminisztérium helyettes államtitkára csütörtökön a Piac és Profit szakmai rendezvényén, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarában.
Az FÁK-országok üzleti fóruma című rendezvényen a helyettes államtitkár a magyar-orosz kapcsolatokról szólva kiemelte, hogy alapvető magyar érdek az orosz piacon a hangsúlyosabb megjelenés. Csutora Zsolt elmondta: a szankciók kedvezőtlenül alakítják a kereskedelmi kapcsolatokat, míg 2013-ban a növekvő magyar-orosz külkereskedelmi forgalom értéke megközelítette a 12 milliárd dollárt, 2014-ben már alig haladta meg a 10 milliárd dollárt.
A helyettes államtitkár kitért arra, hogy a magyar kivitel Oroszországba 15 százalékkal esett vissza a múlt évben, és 2010 óta először nem érte el a 3 milliárd dollárt. Az idei január-februári adatok alapján pedig felére csökkent a magyar-orosz külkereskedelmi forgalom az előző év első két hónapjához viszonyítva. Oroszország a 13. helyre csúszott vissza a magyar külkereskedelmi partnerek sorában, a nem európai uniós tagországok közül Kína és az Amerikai Egyesült Államok is megelőzi – jegyezte meg.
A fórumon Dmitrij Krutoj Fehéroroszország gazdasági miniszterhelyettese hangsúlyozta, hogy a fehérorosz-magyar gazdasági kapcsolatok erősítését fontosnak tartja. Felhívta a magyar vállalkozók figyelmét arra, hogy országuk tagja az eurázsiai gazdasági térségnek, és ez nagyobb piaci lehetőséget is jelent az együttműködésben. Vállalkozói felvetésre a miniszterhelyettes úgy látta, hogy a gyógyszeripar, a mezőgazdaság, a gépgyártás, az építőipar és az energetika területén van jó lehetőség a két ország között a kapcsolatok építésére.
Tóth Imre, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara magyar-orosz tagozatának tiszteletbeli elnöke szerint érdemes a magyar vállalkozásoknak az orosz piacra menni, mert perspektivikus és nagy lehetőségről van szó. Hangsúlyozta, hogy a jelenlegi nehéz helyzetben sem szabad kivonulni az orosz piacról, mert a konkurencia azonnal elfoglalja a helyet.