Az Unilever brit fogyasztási cikkeket gyártó óriáscég kivonult Oroszországból, mert elveszítette az ellenőrzést a szankciókkal sújtott országban folytatott üzleti tevékenysége felett – közölte Hein Schumacher vezérigazgató kedden a Bloomberggel.
Az Oroszországból való kilépés „nagyon nehéz döntés volt” – mondta, és a lépést nem az ukrajnai konfliktusnak, hanem a nyugati szankciókkal és az azokra adott orosz válaszlépésekkel kapcsolatos bonyodalmaknak tulajdonította.
Az Unilever nehézségekbe ütközött a készpénz Oroszországból való kivonásával, és problémákat tapasztalt a vállalati eredmények felülvizsgálatával és a márkák irányításának ellenőrzésével kapcsolatban.
„Nem láttam olyan ablakot a közeljövőben, ahol visszanyerhetnénk ezt az ellenőrzést, és ez vezetett a kilépéshez” – mondta Schumacher a Bloomberg Televíziónak adott interjúban.
Az Unilever októberben fejezte be távozását Oroszországból, miután minden üzletágát eladta az Arnest Groupnak, egy orosz parfüm-, kozmetikai és háztartási termékeket gyártó vállalatnak.
Az Unilever vonakodott elhagyni az országot, ahol négy gyára és mintegy 3000 alkalmazottja volt. A Nestle SA, a PepsiCo és a Mondelez mellett azon kevés multinacionális fogyasztói vállalat közé tartozott, amelyek folytatták üzleti tevékenységüket Oroszországban. Az Unilevert heves bírálatok érték, amiért az ukrajnai konfliktus 2022-es eszkalálódását követő tömeges vállalati elvándorlás ellenére az országban maradt.
„Úgy találtam, hogy az elmúlt másfél évemben vitathatatlanul ez volt a legnehezebb döntés” – mondta Schumacher, megjegyezve, hogy az országból való kilépés »fárasztó folyamat« volt, amely több mint egy évig tartott.
Az orosz kormány által tavaly bevezetett elidegenítési szabályok szerint az Oroszországból kivonuló cégeknek kormányzati engedélyt kell szerezniük az eladáshoz, és 50%-os árengedménnyel kell eladniuk eszközeiket, valamint ezen felül 10-15% közötti kivonulási adót is kell fizetniük.
A vállalat nem hozta nyilvánosságra az Arnest csoporttal kötött üzlet feltételeit. A Financial Times azonban az év elején arról számolt be, hogy az Unilever 600 millió euróra becsült értékű eszközeit 520 millió euróért adták el.