Oroszország hozzáállása az európai piachoz alapjaiban változott meg – mondta Alexej Miller, a Gazprom vezérigazgatója az orosz közszolgálati televíziónak adott interjúban.
„Ez itt a vég kezdete az európai végfelhasználókkal kötött szállítási szerződésekre összpontosító piaci stratégiánkban” – fogalmazott Alexej Miller Gazprom vezér.
„Az EU ezentúl Törökországgal, mint tranzit országgal áll majd kapcsolatban” – mondta a Gazprom vezérigazgatója, megjegyezve, hogy Törökországnak évi 50 milliárd köbméter gáz áll majd rendelkezésére továbbításra, „amit alkalma lesz az EU-val folytatott politikai hatalmi pókerjátszmában is igénybe venni”.
A Gazprom elnöke rámutatott, hogy az európai gázszállítási rangsorban Törökország a második helyre rukkol elő Németország után. Miközben Németországra az északi szállítási útvonalon hárul a kulcsfontosságú közvetítő szerep, a déli útvonalon ezt a feladatot Törökország tölti majd be. Ukrajna szállítási útvonalként játszott szerepe pedig teljes mértékben elveszíti jelentőségét – mutatott rá Alekszej Miller a tévéinterjúban.
Vlagyimir Putyin orosz elnök hétfőn jelentette be törökországi látogatásán a Déli Áramlat gázvezeték projekt feladását. „A döntés végleges” – hangsúlyozta a Gazprom vezérigazgatója – „annak ellenére is, hogy saját területen már négymilliárd dollárt fordítottunk a vezeték kivitelezésére”. Ezt a már kiépített kapacitást a jövőben a törökországi szállításokhoz veszi majd igénybe a Gazprom. A már megrendelt csővezetékeket pedig a terveknek megfelelően a Fekete-tengeren keresztül fektetik le, csak nem bulgáriai, hanem törökországi végponttal – mondta Alexej Miller.
Ki mit veszít?
Bulgária legalább évi 400 millió eurót (500 millió dollárt) veszít csak a gázszállítási tranzitdíj elmaradásán.A többi tranzit ország, így Magyarország és Szerbia is megszenvedi a Déli Áramlat elmaradását, és nemcsak a tranzitdíj kiesése vagy az olcsó gáz áradása miatt, hanem mert nem kapja meg a területén áthaladó vezeték építéséhez szükséges beszállítói megrendeléseket, és nem jön létre több tízezer munkahely, ami különösen a balkáni országok számára lett volna fontos.
A már meglévő vezetékeken az országon át szállított évi 18 milliárd köbméter földgázt is a törökországi útvonalra irányítja át a Gazprom.
Az EU-ban a szolgáltatóknak ezentúl maguknak kell gondoskodniuk a földgázt a fogyasztókhoz eljuttató vezetékek megépítéséről, a Gazprom ezentúl az EU számára vezetékek építésével nem foglalkozik – hangsúlyozta a Gazprom vezérigazgatója.
Mint a Russia Beyond The Headlines írta, a projektet irányító South Stream Transport úgy becsüli, hogy az európai vállalatok vesztesége meghaladja a 2,5 milliárd eurót, a japánoké a 320 millió eurót – a Marubeni-Itochu és a Sumitomo konzorciuma ekkora értékben kapott megrendelést acélcsövek szállítására.