Az orosz Transznyefty kérést kapott az ukrán Ukrtransznafta vállalattól, hogy emelje meg az Ukrajnán keresztül történő olajtranzit díját – mondta Igor Demin, az orosz vállalat elnöki tanácsadója a RIA Novosztyinak.
“Tanulmányozzuk ezeket a javaslatokat, és előkészítjük a vonatkozó jelentéseket az orosz állami szervek, a Szövetségi Antimonopólium Szolgálat és az Energiaügyi Minisztérium számára” – mondta.
Hétfőn a Bloomberg hírügynökség arról számolt be, hogy Ukrajna jövőre emelni tervezi az orosz kőolaj tranzitdíját a Barátság vezetéken keresztül Magyarországra és Szlovákiába.
Az ügynökség az Ukrtransznafta levelére hivatkozva azt írta, hogy Kijev január 1-jétől tonnánként 13,6 eurót szeretne kapni, ami 2,1 euróval emelné az összeget. Az ukrán hatóságok a növekedés okaként az ország energetikai infrastruktúrájában bekövetkezett károkkal kapcsolatos problémákat, valamint a munkafeltételek és a létesítmények biztonságának megszervezésével kapcsolatos magasabb költségeket említik.
Az Ukrajnán keresztül történő tranzit díját 2022-ben kétszer emelték, legutóbb áprilisban.
A múlt héten Ukrajna egyoldalúan felfüggesztette az olaj szállítását a Barátság kőolajvezeték déli ágán keresztül Magyarország felé, az elektromos hálózat feszültségének csökkenésére hivatkozva. A csővezeték működését másnap helyreállították.
A Barátág gázvezeték a világ leghosszabb gázvezetéke, hossza mintegy négyezer kilométer.
Az oroszországi Szamara régióból indul, áthalad Brjanszkon, majd kettéágazik: az északi szakasz Belaruszon, Lengyelországon és Németországon, a déli szakasz pedig Ukrajnán, Csehországon, Szlovákián és Magyarországon keresztül halad.