Január és április között 14 százalékkal, napi 750 ezerről 857 ezer hordóra nőtt az Európai Unióba irányuló orosz olajszállítás – jelentette szerdán a The Economist az Argus Media adataira hivatkozva. Mindez akkor történt, amikor Brüsszel az Oroszországból származó energiaimport teljes leállítását követeli.
A jelentés szerint az orosz olajra vonatkozó legújabb uniós embargó csak a tengeri szállítású nyersolajra és kőolajtermékekre vonatkozik, és egyelőre csak a Moszkvából származó import 75 százalékát fedi le. A közlemény szerint a csővezetéken keresztül Közép- és Kelet-Európa néhány országába szállított olaj ideiglenesen mentesül a tilalomtól.
„Ezekben az országokban a finomítók elkapkodják az olcsó orosz nyersolajat, amelyet a legtöbb nyugati vásárló elkerül.”
Az adatok szerint Németország az egyetlen olyan fogadó ország, amely az ukrajnai háború kitörése óta csökkentette az orosz Barátság-kőolajvezetéken keresztül történő importot. A Barátság-vezeték, amely a világ egyik leghosszabb és legnagyobb olajvezeték-hálózata, mintegy 4000 kilométeren keresztül szállít olajat az európai Oroszország keleti részéből Csehország, Németország, Magyarország, Lengyelország és Szlovákia finomítóiba. Januárban Berlin a Barátság-vezetéken érkező olaj felét, áprilisban pedig már csak egyharmadát kapta meg.
A Cseh Köztársaság és Szlovákia azt mondják, hogy támogatják a Barátság-vezeték importjának esetleges betiltását, de két-három éves átmeneti időszakot szeretnének. Eközben Magyarország miniszterelnöke, Orbán Viktor ellenzi az orosz olajimport teljes betiltását, mondván, hogy ez „atombombát” dobna országa gazdaságára.
Az Economist jelentése szerint a finomítók számára „kevés pénzügyi ösztönzőt jelent az orosz kínálat elhagyása”, miközben az uráli nyersolajjal jelentősen a nemzetközi referenciaár, a Brent alatt kereskednek. A csővezetéken keresztül importáló finomítók a múlt hónapban akár hordónként 40 dolláros kedvezménnyel vásárolhatták azt az északi-tengeri olajhoz képest – derült ki az Argus Media adataiból.
„Az EU vezetői ragaszkodnak ahhoz, hogy a Barátság-vezetéken érkező importot felülvizsgálják. Addig is úgy tűnik, hogy a csővezeték próbára teszi az európai barátságokat” – áll a jelentésben.