Belgrád fontolóra veszi a magyarországi Barátság kőolajvezetékhez való csatlakozás lehetőségeit az újabb uniós szankciók közepette, amelyek megakadályozzák az Oroszországból Horvátországon keresztül Szerbiába irányuló nyersolajszállításokat – közölte pénteken az ország energiaügyi minisztériuma.
A kőolajszállítások biztosítása érdekében az ország két lehetőséget vizsgál a Barátság vezetékhez való csatlakozásra, mindkét útvonal részben Magyarországon keresztül vezet. Az egyik egy új, 128 kilométeres vezeték építése a dél-magyarországi Szeged városáig. A szerb energiaügyi minisztérium szerint ez a vezeték mintegy 83 millió euróba kerülne, és „részleges kapacitást biztosítana a pancsovai finomító ellátásához”.
Egy másik lehetőség a Budapest melletti orosz vezetékhez való csatlakozásra egy 400 km hosszú vezeték építése Újvidékről Százhalombattára, amely mintegy 240 millió eurós becsült beruházást igényelne.
Az EU csütörtökön jelentette be nyolcadik szankciócsomagját Oroszországgal szemben, amely tartalmazza a harmadik országok számára tengeri szállítású orosz olajra vonatkozó árplafon bevezetését, valamint „a nyersolaj és kőolajtermékek harmadik országokba irányuló tengeri szállításának további korlátozását”.
Horvátország, amely az adriai-tengeri Omisalj kikötőjében olajszállító tartályhajók termináljának ad otthont, azon országok közé tartozott, amelyek aktívan támogatták az új szankciókat. Ebből a terminálból a kőolaj csővezetéken keresztül jut el a szerbiai olajipari vállalat feldolgozóüzemébe, amely 56,15%-ban az orosz Gazprom energetikai nagyvállalat leányvállalatainak tulajdonában van.
Aleksandar Vulin szerb belügyminiszter csütörtökön azt mondta, hogy az új szankciók bevezetésével az EU Szerbiát vette célba, mivel az ország Horvátországon keresztül nagymértékben függ az orosz kőolajszállításoktól.
Ana Brnabic szerb miniszterelnök pénteken azt mondta, hogy az Oroszországból érkező tengeri kőolajszállítások és a Horvátországon keresztül történő szivattyúzás betiltása 20 százalékkal növelné Szerbia nyersanyagköltségeit, és ez több százmillió euró kiesést jelentene az ország költségvetéséből.
A Barátság, amely a világ egyik leghosszabb csővezeték-hálózata, mintegy 4000 kilométeren keresztül szállítja a nyersolajat az európai Oroszország keleti részéből a csehországi, németországi, magyarországi, lengyelországi és szlovákiai finomítókba.