A kínai hajógyárak közel 10 milliárd dollár értékben szereztek megrendeléseket cseppfolyósított földgáz (LNG) tartályhajók építésére az idén – jelentette hétfőn a Reuters a Clarksons Research hajózási adatszolgáltató adataira hivatkozva.
A jelentés szerint a kínai LNG-tankerekre vonatkozó szerződések idén eddig megháromszorozódtak, és november végéig 45 megrendelésre, összesen 66 hajóra szóltak. Ezzel Kína részesedése a globális LNG-hajóépítési szerződésekből 30%-ra emelkedett, szemben a tavalyi mindössze 9%-kal. A foglalások becsült értéke 9,8 milliárd dollár, ami az idei összes LNG-tanker megrendelés értékének mintegy ötöde.
A jelentés megjegyzi, hogy az idei évet az új LNG-tankhajók iránti rekordmagas kereslet jellemezte, a 163 megrendelés globális összértéke megközelíti a 60 milliárd dollárt. A kereslet megugrására azért van szükség, mert az uniós országok igyekeznek helyettesíteni az orosz vezetékes gázimportot, amely a szankciók és az orosz energiától való eltávolodásra tett kísérletek miatt egyre csökken.
Elemzők arra mutattak rá, hogy a kínai megrendelések megugrását azzal magyarázzák, hogy Dél-Korea már nem tud új megrendeléseket fogadni.
Szöult hagyományosan az LNG-hordozók legnagyobb gyártójának tekintik, mivel a globális LNG-tankerflotta mintegy kétharmadát gyártotta. A hajógyárai azonban idén teljesen le voltak foglalva az üzemanyag legnagyobb exportőrének, Katarnak a megrendeléseivel, amelynek a hajókra az ambiciózus északi mező bővítési projektjéhez van szüksége.
A jelentés megjegyzi, hogy a kínai hajógyárak a megrendelések többségét belföldi vevőktől kapták, de 19 tengerentúli megrendelés is érkezett.
Elemzők arra számítanak, hogy az új LNG-hajók iránti roham elősegíti a kínai hajóépítő ipar bővülését.