Oroszország – a partnereivel együtt- felkészül a gazdasági és politikai kockázataira, melyek egy esetleges – a SWIFT bankközi fizetési üzenő-rendszerről való levágásával járnak – mondotta el Dimitrij Medvegyev orosz miniszterelnök pénteken, miután orosz üzleti körökkel találkozott egy nagyszabású megbeszélés keretein belül.
Kitérő – Mi a SWIFT? (Society For Worldwide Interbank Financial Telecommunication)
1973-ban 15 ország és 239 bank részvételével létrehozták a SWIFT rendszert. (mára már a nemzetközi fizetési és pénzügyi megbízások legjelentősebb közvetítői csatornájává vált.) A Swift pénzügyi szervek által birtokolt nemzetközi szervezet, amely egy olyan hálózatot üzemeltet, ami lehetővé teszi fizetési és egyéb pénzügyi üzenetek továbbítását pénzügyi intézmények között az egész világra kiterjedően.
A BIC kód (Bank Indendifler Code) a SWIFT hálózatán történő automatikus üzenettovábbítás során az intézmény azonosítására szolgáló, a nemzetközi bankszámlaszámnak részét nem képző alfanumerikus jelsorozat
Swift üzenet: A küldő banknak nem kell közvetlenül kapcsolatba lépnie a címzettel. Az üzenettovábbítás kódolva történik. Az üzeneteken kétoldalúan kulcsolják 32 karakteres kulccsal. Az üzenet automatikussá tétele céljából ún. kulcs cserékre kerül sor a kapcsolatba lépő bankok között. Egyes üzenetek azonosítására különböző, számmal ellátott üzenettípusokat alkalmaznak
Kitérő vége, folytatjuk a cikket: „Mikor ekkora nyomás van folyamatosan erőltetve és mikor mi fenyegetve vagyunk a SWIFT-ről való levágással vagy bármi mással – ez egy eltérő pénzügyi rendszert jelent (azt kell felállítani). Nincs kétség afelől, hogy mi és a többi G-2O partner ezt figyelembe vesszük mind gazdasági mind politikai kapcsolatok terén” – mondta Medvegyev miniszterelnök.
Mi ez az egész történet? Az Európai Parlament – a csütörtöki plenáris ülésén – felszólította az Európai Uniót, hogy vágják le Oroszországot a Swift bankközi fizetési üzenő-rendszerről.
A SWIFT reakciója: A SWIFT nyilatkozatot adott ki, még csütörtökön, – tehát még aznap – hogy az Európai Parlament ajánlása megsértette a cég szabályait és az EU lehetséges akciói hatalmas és beláthatatlan sérülést okozhatnak a cég hírnevében.
Korábban, augusztus végén, a média jelentette, hogy Anglia javasolta Oroszország levágását a SWIFT hálózatról mint az eljövendő szankciók újabb része Moszkva ellen, annak hozzáállása miatt az eseményekhez,amik a szomszédos Ukrajnában mennek. Továbbá akkor ez a javaslat nem talált támogatásra az EU államain belül.
Illetőleg pár nappal azután nyilatkozott Alexei Moiseyev orosz pénzügyminiszter-helyettes, hogy Oroszország törvénytervet készített a nemzetközi SWIFT bankközi fizetési rendszer kiváltására saját fizetési rendszerrel – A törvénytervezet előkészületnek tűnt arra az esetre, ha az ország ellen elrendelt nemzetközi szankciókat kiterjesztenék a belgiumi központú SWIFT használatára is. Mit tesz egy levágás a SWIFT-rendszerről? Például az iráni bankokat 2013-ben zárták ki a SWIFT rendszerből a nukleáris programja miatt az ország ellen életbe léptetett európai uniós szankciók keretében. Az intézkedéssel gyakorlatilag lezárták azt a pénzforgalmi csatornát, amelyen keresztül Irán külkereskedelmi forgalmát bonyolította.
Alexei Moiseyev augusztus 27-én elmondta, hogy „Olyan törvényt készítünk elő, ami az oroszországi pénzforgalmi rendszer használatát írja elő az országon belüli fizetések lebonyolítására” – idézte az Interfax hírügynökség a pénzügyminiszter-helyettest. Moiseyev akkor megjegyezte, hogy a törvénytervezet elkészült ugyan, de nem fogják törvényerőre emelni mindaddig, amíg a technikai feltételek nem állnak rendelkezésre.
Ezt követően az Orosz Jegybank nemzetbiztonsági szempontokra hivatkozva levélben kérte fel az oroszországi kereskedelmi bankokat, vizsgálják meg egy alternatív bankközi fizetési mechanizmus kidolgozásának a lehetőségét. A lap beszámolója szerint jelenleg az orosz bankok közötti bankközi fizetési forgalomnak mindössze 10-12%-a történik Oroszországban.
vissza a mába:
Namost itt a vészharang-kongatásnak nincs itt az ideje még, mert az EU parlament ajánlásait az EU tagállamainak nem kell figyelembe venniük mint valamiféle „útmutatót” vagy kötelező jellegű odadörrentést, lévén az EU parlament csak és kizárólag ajánlásokat tehet, de törvényt nem alkothat. Viszont ez az EU parlamenti ajánlás már tükrözi az általános európai atmoszférát, amit figyelembe kell venni.