Moszkva embargót fog bevezetni azokkal az országokkal szemben, amelyek támogatják a Hetek Csoportja (G7) által javasolt árkorlátozást az orosz olajra – figyelmeztetett csütörtökön Marija Zaharova, az orosz külügyminisztérium szóvivője. A nyilatkozatot a Kreml szóvivője, Dmitrij Peszkov is megerősítette.
Médiajelentések szerint az uniós diplomaták optimisták, hogy a tervvel kapcsolatos éles nézeteltérések ellenére is sikerül megállapodniuk az orosz olajexportra vonatkozó árplafonról. A Bloomberg forrásai szerint a nagykövetek csütörtök este újabb megbeszéléseket folytatnak.
„Többször elmondtuk, hogy az orosz olajra vonatkozó úgynevezett árplafon bevezetése piacellenes intézkedés, megzavarja az ellátási láncokat, és jelentősen megnehezítheti a helyzetet a globális energiapiacokon” – mondta Zaharova a csütörtöki sajtótájékoztatón, hozzátéve:
„Az Oroszországi Föderáció nem tervezi, hogy olajat szállítson olyan országokba, amelyek csatlakoznak a vevők kartelljéhez”.
A G7 tervezi, hogy az orosz tengeri szállítású olajra hordónként 65-70 dollár közötti árkorlátot állapít meg. A lépés várhatóan december 5-én lép hatályba az Egyesült Államok, az Európai Unió és szövetségeseik által bevezetett szankciók részeként.
Ha jóváhagyják, akkor a nyugati vállalatoknak tilos lenne biztosítást, viszontbiztosítást, brókertevékenységet és pénzügyi támogatást nyújtani az orosz nyersolajjal megrakott hajóknak, kivéve, ha az árat a megállapított ár alatt határozták meg.
Zaharova megjegyezte, hogy számos olajtermelő ország is ellenzi az ilyen intézkedést, rámutatva: „Egyszerűen megértik, hogy ma, amikor pusztán gazdasági okokból Oroszországot veszik célba, … ők [a nyugati országok] bármely más országra is alkalmazhatnak ilyen intézkedést”.
Hangsúlyozta, hogy „az árdiktátumok aláássák a világkereskedelmi rendszert, és veszélyes precedenst teremtenek nemcsak az energiapiacon, hanem általában a nemzetközi kereskedelemben is”.
Az intézkedés célja, hogy megakadályozza Oroszországot abban, hogy magasabb áron adja el olaját, mivel a nyersolaj kereskedelmével foglalkozó hajózási és biztosítási óriások a nyugati országokban találhatók. Ugyanakkor fennáll a veszélye egy súlyos globális energiaválságnak, ha Oroszország leállítja a szállítást, és nem világos, hogy az árplafon hatással lesz-e Moszkva bevételeire.