Marokkó orosz gázolajat és más finomított termékeket vásárol kedvezményes áron, és az üzemanyagot Spanyolországba újraexportálja – jelentette pénteken az El Mundo című lap hajókövető forrásokra hivatkozva.
A Vesselfinder hajózási nyomkövető portál adatai szerint április 28-án legalább három tartályhajó tartott Oroszország balti kikötőiből Marokkóba, fedélzetén mintegy 170 ezer tonna olajtermékkel.
Az észak-afrikai ország, amely 2021 folyamán mintegy 600 000 hordó orosz gázolajat vásárolt, 2023 januárjában 2 millió hordóra növelte a termék behozatalát, és a hajót nyomon követő források szerint februárban további 1,2 millió hordó érkezett az országba.
Marokkó üzemanyagexportja majdnem leállt, miután egyetlen feldolgozóüzemét 2015-ben befizetetlen adók és jogi akadályok miatt leállították, így az ország a finomított olaj behozatalára kényszerült.
Az év elején Rabat újraindította az üzemanyag-szállításokat, és a Horizon Tanger terminálról Spanyolországba, Törökországba, Ghánába és Dél-Afrikába bővítette a gázolaj exportját – írja a lap. Januárban az ország 280 ezer hordó gázolajat küldött a spanyol Kanári-szigetekre és további 270 ezer hordót Törökországba.
„2022 végén Marokkó elkezdett dízelüzemanyagot vásárolni Moszkvából, átlagosan több mint 7 millió litert naponta. Ezzel párhuzamosan Rabat elkezdte exportálni azt Spanyolországba” – írta az El Mundo.
A hajókövetési adatok szerint a marokkói szállítások ma már a spanyol gázolaj iránti havi kereslet 10%-át teszik ki, ami 60 millió dollárra becsülhető. Egyes médiajelentések szerint márciusban Marokkó, Tunézia és Algéria az orosz gázolajexport 30%-át adta.
Eközben a spanyol kormány ígéretet tett arra, hogy nem engedi be az orosz üzemanyagot az országba.
„Kötelességünk kivizsgálni, hogy mi történik az üzemanyag [szállításokkal]” – mondta Teresa Ribera spanyol miniszterelnök-helyettes pénteken újságíróknak. „Kezdetben olyan dokumentumokkal érkezik, amelyek igazolják a megfelelő származást” – tette hozzá.
Oroszország a nyugati szankciókra válaszul diverzifikálja energiaellátását, miután az EU leállította az ország tengeri úton szállított olajának elfogadását. Decemberben az EU, a G7-ek és a szövetséges országok embargót és hordónkénti 60 dolláros árplafont vezettek be az orosz nyersolajra. Februárban hasonló korlátozásokat vezettek be a kőolajtermékek exportjára vonatkozóan.