A Magyarországi Volksbank az új tulajdonossal, az orosz Sberbankkal a háttérben az idén dinamikusan tud majd fellépni a magyarországi kis- és középvállalkozói üzletágban, a vállalati és külkereskedelmi finanszírozásban, 3-5 éven belül pedig a lakossági pénzpiacon is, erőteljes informatikai fejlesztés mellett – mondta Balázs László, a Magyarországi Volksbank elnök-vezérigazgatója az MTI-nek adott nyilatkozatában. Rámutatott: az elmúlt évben a válság ellenére meg tudták őrizni a bank korábbi stratégiáját, vagyis nem engedték, hogy a vállalati finanszírozásban, különösen a kkv-k pénzellátásában csökkenjen a hitelezés volumene, sőt ezen a téren még bővülni is tudott a bank. Elmondta: mindeközben a kkv-k, illetve a mikrovállalkozások számát növelni tudták a bank ügyfélkörében, amihez jelentős mértékben hozzájárult, hogy a Széchenyi-kártyák kibocsátásában a Volksbank ott van a három legnagyobb hazai kibocsátó bank között. Balázs László szólt arról is, hogy a bank is szembesült azokkal a negatív hatásokkal, piaci zavarokkal, amelyek a magyar gazdaságot jellemezték az elmúlt évben, így a magas bankadóval, a gyengülő forintárfolyammal, az ügyfelek számára egyre növekvő magas törlesztőrészletekkel, a végtörlesztéssel és a válság negatív hatásaival. „A bank helyzetét jól jellemezte, hogy még tavaly augusztusban úgy mentem szabadságra, hogy pozitív számok jellemezték a bankot, de a végtörlesztés és a nem fizető adósok megemelkedő száma miatt ezek a jó adatok negatívba fordultak az elmúlt év utolsó negyedévében. Remélem, hogy ezekkel a hatásokkal csak 2011-ben kellett számolnunk” – mondta Balázs László. Közölte: az ügyfelek 30 százaléka élt a végtörlesztés lehetőségével, és ez több mint 20 millió euró veszteséget okozott a pénzintézetnek. Bár nincsenek auditált számaik az elmúlt évre vonatkozóan, azt azonban közölte: a 2010-es mintegy 504 milliárd forintról az elmúlt év végére 544 milliárd forintra emelkedett a mérlegfőösszeg, a hitelállomány a 2010 végi 385 milliárd forintról 406 milliárd forintra nőtt.
„Azt az üzleti stratégiát, ami a kis- és középvállalkozások pénzellátását, a hitelekkel és számlavezetési szolgáltatásokkal való ellátását helyezi előtérbe, az új tulajdonossal, a Sberbankkal is szeretnénk folytatni, ez rövid távon dinamikus finanszírozást tesz lehetővé” – húzta alá Balázs László.
Az elnök-vezérigazgató az orosz Sberbankkal a háttérben a nagyobb vállalatok finanszírozásában is nagy lehetőséget lát, arról is kedvezően vélekedett, hogy míg bizonyos versenytárs bankok visszafogják a cégek hitelellátását, addig az új orosz tulajdonossal a bank számára új ügyfelek megszerzésére nyílik majd lehetőség.
Balázs László emlékeztetett arra, hogy az orosz Sberbank világméretekben is a legjelentősebb pénzintézeti csoportok közé tartozik, tavaly Oroszországban közel 20 ezer bankfiókot üzemeltetett.
A Sberbank ez év február közepén Budapesten tartott sajtótájékoztatójának háttéranyaga szerint az orosz pénzintézet a mérlegfőösszege alapján már 2009-ben bekerült a világ 20 legnagyobb bankja közé.
Balázs László elmondta: Magyarországon a Sberbank révén az orosz magán- és vállalati ügyfelek felé is nyitni szeretnének, annál is inkább, mert az országban mintegy kétezer orosz tulajdoni háttérrel működő kis- és középvállalkozás van. A Volksbank kiemelt célja, hogy első számú választási lehetőséget kínáljon az itteni kis és nagy orosz cégek számára a pénzügyeik bonyolításában – hangsúlyozta Balázs László.
Közölte: Magyarország és Oroszország között 5 milliárd dollárt ér el a kétoldalú külkereskedelmi forgalom, így a Volksbank számára a fizetési forgalmi szolgáltatásokban, a treasury üzletágban és a külkereskedelem finanszírozásában is jelentős, kihasználatlan lehetőségek állnak még fenn. „Egyáltalán az, hogy több évig nem volt orosz bank a magyar pénzpiacon, azt eredményezheti az orosz külkereskedelemben érdekelt magyar és orosz cégek számára, hogy megkeressék a Volksbankot, mint orosz érdekeltségű pénzintézetet” – emelte ki Balázs László.
Hangsúlyozta: az új tulajdonos, az orosz Sberbank képviselői az itteni februári sajtótájékoztatójukon is megfogalmazták, hogy a Magyarországi Volksbanknak középtávon, 3-5 év alatt 5 százalékos piaci részesedést kell elérnie.
„Ehhez jelentős fejlesztésekre van szükség, az innovációval nemcsak a kétoldalú külkereskedelemben lévő potenciált akarjuk kihasználni, hanem a lakossági üzletágat is erőteljesen fejleszteni kell. Ezen a téren nem lehet gyors és átütő sikereket produkálni, hanem az információ-technológiában is végrehajtott komoly fejlesztésekkel lehet eredményeket elérni. Az orosz tulajdonos azt is rögzítette, hogy nem új fiókok megnyitásával kell a lakosságot megcélozni, hanem az internetes és mobilbanki szolgáltatásokra kell áttenni a fő hangsúlyt” – jelezte az elnök-vezérigazgató.
Emlékeztetett arra, hogy az orosz ügyfelek nem ismeretlenek a Volksbank munkatársai számára, hiszen néhány évvel ezelőtt a pénzintézet átvette az akkor orosz tulajdonban lévő Általános Értékforgalmi Bank fiókjainak és ügyfeleinek jó részét, és ennek révén szép számmal kerültek orosz partnerek is a bank ügyfélkörébe.
„Oroszországban láttam, hogy a Sberbank piacvezető a fogyasztási hitelek piacán, olyan know-how-val rendelkezik, amely alapján igen kicsi, 3 százalék alatti a fogyasztási hiteleket vissza nem fizető adósok aránya. Ezt a tapasztalatot mint egy későbbi fejlesztési irányt Magyarországon is lehetne alkalmazni a bank itteni lakossági üzletágának a felfuttatására, de ez erőteljes informatikai háttérfejlesztést igényel” – mondta Balázs László.
Magyarországi Volksbank: a vállalatokat célozza meg először az új orosz tulajdonossal a háttérben
Szólj hozzá