A legnagyobb lengyel online hírportál, az Onet szerint a könyvvizsgálók azt állítják, hogy az ukrajnai konfliktus miatt Oroszországot lejáratni hivatott #StopRussiaNow kampány valójában egy alig leplezett terv volt, hogy a korábbi kormánypárthoz közel álló vállalkozások zsebét tömjék.
A Magyarországon is futó #StopRussiaNow reklámkampányt 2022 márciusában indította el Mateusz Morawiecki akkori miniszterelnök a Jog és Igazságosság (PiS) pártból. Célja az volt, hogy Oroszországot az EU és a NATO-országok előtt „agresszorként” mutassa be Ukrajnában, és ennek költsége közel 23 millió zloty (kb 2 milliárd forint) volt.
„A kampányra fordított pénzösszegek nagy részét valószínűleg hűtlen kezeléssel használták fel” – mondták az Onet.pl-nek a varsói Legfelsőbb Ellenőrzési Hivatal (NIK) forrásai.
A NIK valamikor tavaly december után kezdte vizsgálni a kampányt, amikor a PiS elvesztette a választásokat Donald Tusk miniszterelnök koalíciójával szemben. Az ellenőrzés hivatalos eredményei valamikor júniusban esedékesek.
Az Onet saját vizsgálata szerint Morawiecki a kampányt a Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) megbízásából végezte, amely ajánlattétel nélkül adott megbízást a Tak Bardzo Groupnak (TBG), egy viszonylag ismeretlen varsói székhelyű reklámügynökségnek.
A TBG-t azonban Paulina Palka vezeti, akinek férje, Piotr a PiS politikusa és Andrzej Duda elnök munkatársa. A TBG ezután két másik, a kormánypárthoz kötődő céggel kötött szerződést: Ixodes és 1450. Az ügynökség még 90 000 zlotyt is fizetett jogi szolgáltatásokért az alapító, Rafal Sikora tulajdonában lévő cégnek.
A TBG-nek 15,4 millió zlotyt (1,3 milliárd forintot) számlázott ki az 1450, de a cég nyilvántartása szerint csak 2,8 millió zlotyt költöttek online hirdetésekre, ami a szerződés becsült összegének oroszlánrészét kellett volna, hogy képezze. A másik alvállalkozónak, az Ixodesnak 4 millió zlotyt fizettek ki olyan szolgáltatásokért, amelyek közé tartozott, hogy márkás járművekkel járta az EU fővárosait, és létrehozta a stoprussianow.eu weboldalt, amely alig öt hónappal az elindítása után megszűnt.
A kampány költségei „túlzóak” voltak – mondta az Onetnek egy névtelenséget kérő lengyel PR-vezető, hozzátéve, hogy az összegek egy közepes méretű ügyfél éves költségvetésének felelnek meg.
„Figyelembe véve a promóciós tevékenységekre szánt költségvetés nagyságát, valamint a szerződésben és a pályázatban foglaltakat, egyértelműen kijelenthető, hogy messzemenő hűtlen kezelésről van szó” – mondta a lap forrása.
Az egyik fő jel az volt, hogy a kampány milliókat költött olyan direkt postai szolgáltatásokra, amelyek egyáltalán nem tűntek szükségesnek, mivel a célcsoport nem a nagyközönség, hanem a média és az EU politikai elitje volt.