A nem élelmiszer-kiskereskedelemben tevékenykedő külföldi vállalatok, amelyek az elmúlt évben kivonultak Oroszországból vagy leállították tevékenységüket az országban, nagyjából 2 milliárd dollárnyi nyereségtől estek el – jelentette a Kommerszant című gazdasági napilap csütörtökön, több vállalkozás kivonulásában segédkező tanácsadókra hivatkozva.
A hírportál szerint az oroszországi eszközeiket eladó és az országból teljesen kilépő vállalatok vesztesége 1,3-1,5 milliárd dollárra rúgott. A legnagyobb vesztesek között volt a svéd bútoripari óriás IKEA, amely nagyjából 400 millió dollárt veszített, és a H&M ruházati márka, amely mintegy 363 millió dollárt veszített.
A spanyol Inditex ruházati konglomerátum, amely olyan márkák tulajdonosa, mint a Zara, a Bershka és a Massimo Dutti, mintegy 300 millió dolláros veszteséget szenvedett el. A Decathlon francia sportcikk-kiskereskedő mintegy 140 millió dolláros veszteséget szenvedett el, míg a Moncler olasz luxuskiskereskedő és a Hermes francia társa együttesen mintegy 200 millió dollárt veszített.
Az oroszországi tevékenységüket felfüggesztő, de távozási szándékukat még nem véglegesítő vállalatok esetében a veszteségeket 500-700 millió dollárra becsülték. A japán ruhagyártó Uniqlo szenvedheti el a legnagyobb veszteséget – mondták a Kommerszant forrásai, tekintettel arra, hogy a vállalat oroszországi forgalma az elmúlt években exponenciálisan nőtt, és 2021-ben 26,9 milliárd rubel (333 millió dollár) bevételt ért el, ami 2020-hoz képest 35%-os, 2019-hez képest pedig 38%-os növekedést jelent.
Az Oroszországból az elmúlt évben kivonult vállalatok döntéseiket nagyrészt a nyugati szankciókkal hozták összefüggésbe, amelyek a logisztikai és ellátási lánc problémái miatt megnehezítették a működés folytatását.
Bár a szankciók hivatalosan szinte semmilyen hatással nem voltak a nem élelmiszer-kiskereskedelemre, a luxuscikkek kivételével, számos márka jelezte, hogy féltik a közmegítélésüket, vagy nehézségekbe ütközött a működésük megszervezése a pénzügyi korlátozások miatt.
Szakértők megjegyzik, hogy az orosz piacról távozó márkák közül sokan nem tekintették prioritásnak az országot. Dmitrij Vodjannyikov, a Yakov & Partners tanácsadó cég munkatársa szerint az orosz piac a szegmens legtöbb márkájának csupán 3-5%-át biztosította globális bevételeinek.
Összességében a Stratégiai Kutatási Központ (CSR) számításai szerint tavaly októberig 200-240 milliárd dollárt veszítettek azok a külföldi vállalatok, amelyek korlátozták oroszországi tevékenységüket, vagy bejelentették kivonulásukat.
Vlagyimir Putyin orosz elnök kijelentette, hogy az Oroszországból kilépő vállalatok „jó örökséget” hagytak maguk után, és megfogadta, hogy nem hagyják veszendőbe menni a különböző eszközeiket és infrastruktúrájukat.
„Cégeink, vállalkozóink felkarolják ezeket a vállalkozásokat és üzleteket, és folytatják ezt a munkát. És meglehetősen sikeresen” – mondta Putyin a Stratégiai Kezdeményezések Ügynökségének februári találkozóján.