A Guess amerikai divatmárka visszavásárolta részesedését orosz partnerétől egy olyan üzletben, amelyet szakértők a szankciókkal sújtott ország divatpiacán szokatlannak neveztek – jelentette csütörtökön a Kommerszant.
A ruhagyártó és kiskereskedő a jelentések szerint 8 millió euróért vásárolta vissza 30 százalékos részesedését a helyi partnertől, Vjacseszlav Sikulovtól, és az oroszországi üzletágának 100 százalékát konszolidálta, miután az amerikai pénzügyminisztérium jóváhagyta az üzletet.
A felek 2015 végén írtak alá egy „eladási opciós” megállapodást, amely jogot biztosított Sikulovnak arra, hogy eladja a helyi üzletben lévő 30%-os részesedését, és kötelezte az amerikai vállalatot, hogy 2025. december 31-ig kivásárolja a részesedését.
Sikulov 2022 novemberében élt az opcióval, a Guess pedig engedélyt kért a visszavásárlás lebonyolítására az amerikai pénzügyminisztérium külföldi eszközök ellenőrzésével foglalkozó hivatalától (OFAC).
Az amerikai ruházati óriáscég lépése nem szokványos a jelenlegi piaci környezetben, mivel az Oroszországból kivonuló nyugati vállalatok túlnyomó többsége helyi befektetőknek igyekszik eladni eszközeit – mutattak rá iparági szakértők. Hozzátették, hogy az ügylet tükrözheti a kiskereskedő aggodalmait az oroszországi tevékenység folytatásával kapcsolatban.
2022-ben a Guess oroszországi bevétele 24%-kal 4 milliárd rubelre (49,9 millió dollár) nőtt, derült ki az adatokból.
Az elmúlt évben számos külföldi márka és vállalkozás hagyta el Oroszországot a kormányok növekvő nyomására, sokan jelentős veszteségeket szenvedtek el az országból való kilépéskor.
Május elején az Uniqlo japán alkalmi ruházati kiskereskedő úgy döntött, hogy eladja oroszországi üzleteinek nagy részét, ami után több millió dolláros veszteséget szenvedett el. Tavaly a svéd H&M ruházati márka mintegy 363 millió dolláros veszteséget könyvelt el, míg a spanyol Inditex ruházati vállalat – amely olyan márkák tulajdonosa, mint a Zara, a Bershka és a Massimo Dutti – mintegy 300 millió dolláros veszteséggel szembesült a távozás után. A Decathlon francia sportcikk-kiskereskedő mintegy 140 millió dollárt veszített, míg a Moncler olasz luxuskiskereskedő és a Hermes francia társa együttesen mintegy 200 millió dollárt bukott a kivonulással.