A nyugati légitársaságoknak újra kellene indítaniuk az Oroszország feletti járatokat, mert az Európa feletti égbolt egyre zsúfoltabbá válik – mondta a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) vezetője kedden.
„Arra kellene törekednünk, hogy újra megnyissuk az orosz légteret, hogy minden légitársaság számára hozzáférhető legyen az a hagyományos szibériai légtéren keresztül történő átrepüléshez, hogy Európa a lehető leghatékonyabb módon érhesse el Ázsiát” – mondta Willie Walsh egy genfi sajtótájékoztatón.
„Ha megnézzük az ukrán légtér lezárását, az orosz légtér lezárását és a világ más részeinek lezárását, akkor az Európán átmenő forgalom mennyisége bizonyos útvonalakon megnőtt, és ez nem fenntartható” – tette hozzá.
Az orosz légteret, amely 11 időzónán át vezet és a legrövidebb útvonalat biztosítja Európából Ázsiába, lezárták a nyugati légitársaságok előtt az Oroszországgal szemben nem sokkal az ukrajnai konfliktus februári kezdete után bevezetett szankciókra válaszul.
A közel-keleti és kínai légitársaságok továbbra is repülhettek Oroszország felett, de a Kínából érkező járatok korlátozottak a pekingi szigorú Covid-19 korlátozások miatt.
Walsh azonban arra számít, hogy Kína a következő évben enyhíteni fogja a politikáját, ami lehetővé tenné, hogy többen utazhassanak. Ez viszont előnyt jelentene a kínai légitársaságoknak az európai riválisokkal szemben, amelyek járatait jelenleg több órás hátrányban vannak, mivel elkerülik az orosz légteret.
„Ahogy látjuk, hogy Kína enyhíti a korlátozásokat és újra kinyit az ország, akkor az orosz légtéren keresztül történő hozzáférés kérdése nagyobb kérdéssé válik az európai légitársaságok számára, különösen akkor, ha az továbbra is nyitva marad a kínai légitársaságok számára, hogy Európába repüljenek” – jelentette ki Walsh.
Megjegyezte azonban, hogy az Oroszország feletti járatok újraindítása nem történhet meg addig, amíg az ukrajnai konfliktus véget nem ér.