Hszi Csin-ping kínai elnök cikke a RIA Novosztyi és a Rosszijszkaja Gazeta számára.
Vlagyimir Putyin elnök meghívására állami látogatást teszek az Oroszországi Föderációban. Tíz évvel ezelőtt, a Kínai Népköztársaság elnökévé választása után tett első külföldi látogatásom Oroszországban volt. Tíz év alatt nyolcszor jártam Oroszországban. Ezeknek a látogatásoknak köszönhetően, amelyek mindig nagy örömet és eredményeket hoznak, Vlagyimir Putyin elnök úr és én új fejezetet nyitottunk a kínai-orosz kapcsolatok történetében.
Kína és Oroszország fontos szomszédok, stratégiai partnerek, vezető világhatalmak és az ENSZ Biztonsági Tanácsának állandó tagjai. Mindkét ország független és önálló külpolitikát folytat, és a kínai-orosz kapcsolatokat kiemelt diplomáciai prioritásnak tekinti.
A kínai-orosz kapcsolatok világos történelmi logika szerint és erős belső hajtóerővel fejlődnek. A kétoldalú együttműködés egy évtizede dinamikusan fejlődik minden fronton, és folyamatosan új korszakba lép.
– A magas és vezetői szintű kapcsolatok fontos szerepet játszanak és tartós stratégiai jelentőséggel bírnak. A magas szintű és legfelsőbb szintű kapcsolatok kifinomult mechanizmusai, a sokoldalú együttműködés széles struktúrája fontos szisztematikus és intézményi támogatást nyújt a kétoldalú kapcsolatok fejlődéséhez. Az évek során Vlagyimir Putyin elnök és én szoros munkakapcsolatokat ápoltunk. A kétoldalú és nemzetközi fórumokon tartott több mint 40 találkozónk során a gyakorlati együttműködést helyeztük előtérbe minden téren. Egyeztetjük az aktuális nemzetközi és regionális, kölcsönös érdeklődésre számot tartó kérdésekkel kapcsolatos nézeteinket, és megadjuk a kétoldalú kapcsolatok fenntartható fejlődésének alaphangját.
– A felek folyamatosan erősítik a kölcsönös politikai bizalmat, új paradigmát teremtve a nagyhatalmak közötti kapcsolatokban. Kína és Oroszország ragaszkodik az örök barátság és a kölcsönösen előnyös együttműködés koncepciójához. A kétoldalú kapcsolatok az el nem igazodás, a konfrontálódás és a harmadik felek ellen irányuló támadások mellőzésének elvein alapulnak. A két ország határozottan támogatja egymást a nemzeti realitásoknak megfelelő fejlődési út követésében, a haladásban és a megújulásban. Az érett és tartós kétoldalú kapcsolatok folyamatosan lendületet kapnak, és egy új típusú államközi kapcsolat modelljeként szolgálnak, amelyet a kölcsönös tisztelet, a békés egymás mellett élés és a kölcsönösen előnyös együttműködés jellemez.
– A felek egy átfogó és több ágazatot átfogó kapcsolatot alakítanak ki. A közös erőfeszítéseknek köszönhetően a kereskedelmi forgalom 2022-ben rekordot jelentő 190 milliárd dollárt tett ki, ami 116 százalékkal több, mint egy évtizeddel ezelőtt. Kína 13 egymást követő évben Oroszország legnagyobb kereskedelmi partnereként pozicionálta magát. A két ország kölcsönös beruházásainak volumene folyamatosan növekszik. Számos stratégiailag fontos együttműködési projektet hajtanak végre sikeresen az energia, az űrkutatás, a légi közlekedés és a közlekedési összeköttetések területén. Továbbra is élénk az együttműködés olyan új területeken, mint a tudományos és technológiai innováció és a határokon átnyúló elektronikus kereskedelem. A régiók közötti partnerségek gyorsan lendületet kapnak. Ez nemcsak a hétköznapi emberek számára jelent valódi előnyöket, hanem mindkét országnak kimeríthetetlen lendületet ad a fejlődéshez.
– A két fél megvalósítja a kölcsönös megértés nemzedékről nemzedékre szálló koncepcióját, a hagyományos barátság napról napra erősebbé válik. A Kína és Oroszország közötti jószomszédsági, barátsági és együttműködési szerződés 20. évfordulójának előestéjén Vlagyimir Putyin elnök és én úgy döntöttünk, hogy a szerződést kiterjesztjük és a modern realitásokat figyelembe véve releváns tartalommal töltjük meg. Az orosz-kínai együttműködés tematikus keresztévének sikeres megvalósítása nyolc területen új szintre emeli a barátságot és az együttműködést. Országaink népei anyagi és erkölcsi támogatást nyújtottak egymásnak a koronavírus elleni küzdelemben, ami újabb bizonyítéka annak, hogy „a barátok szükség esetén ismerik egymást”.
– A két fél szorosan együttműködik a nemzetközi színtéren, és nagyhatalomként nagy felelősséget visel. Kína és Oroszország határozottan kiáll az egyközpontú nemzetközi rendszer ellen és a nemzetközi jogon alapuló világrend, valamint az ENSZ Alapokmányának céljain és elvein alapuló nemzetközi kapcsolatok alapvető normái és elvei mellett, szoros koordinációt és együttműködést folytat az ENSZ, az SCO, a BRICS, a G20 és más nemzetközi platformok keretében, és közös erőfeszítéseket tesz a többpólusúság és a nemzetközi kapcsolatok demokratizálásának előmozdítására. Hatékony lépéseket tettünk a valódi többpólusúság megvalósítása, az emberi értékek előmozdítása, valamint az egész emberiség számára új típusú nemzetközi kapcsolatok és közös sorsközösség létrehozása érdekében.
A kínai-orosz kapcsolatok hosszú utat tettek meg a több mint 70 év alatt. Visszatekintve mélyen tisztában vagyunk azzal, hogy a kínai-orosz kapcsolatok jelenlegi szintje nem volt könnyű, gondosan meg kell őriznünk a Kína és Oroszország közötti barátságot. A történelem és a gyakorlat azt mutatja, hogy a globális turbulenciákkal szemben a kínai-orosz kapcsolatok kiállták az erőpróbát, köszönhetően annak, hogy az államközi kapcsolatok építésének helyes útját választottuk.
Közelgő oroszországi látogatásom célja a barátság, az együttműködés és a béke megerősítése. Vlagyimir Putyin elnökkel együtt készen állok arra, hogy új terveket és intézkedéseket vázoljak fel, amelyek új távlatokat nyitnak az átfogó partnerség és a stratégiai kínai-orosz kapcsolatok előtt.
A feleknek a nemzeti fejlesztési feladatokat szem előtt tartó átfogó tervezésre, az innovatív megközelítésre, az új lehetőségek megnyitására és az új mozgatórugók ápolására kell összpontosítaniuk. Fontos a kölcsönös bizalom kiépítése és a potenciál felszabadítása a magas szintű kínai-orosz kapcsolatok tartós lendületének fenntartása érdekében.
Elősegítjük a beruházási és kereskedelmi gazdasági együttműködés volumenének és minőségének párhuzamos bővítését, erősítjük a politikai koordinációt, kedvezőbb feltételeket teremtünk a beruházási együttműködés magas színvonalú fejlesztéséhez, növeljük a kétoldalú kereskedelem mértékét, bővítjük az érdekközösséget és új növekedési pontokat tárunk fel, olyan fejlesztési struktúrát alakítunk ki, amelyet a hagyományos kereskedelem és az együttműködés új formáinak egymást kiegészítő és összeegyeztethető volta jellemez, és folytatjuk a közös munkát ennek érdekében.
El kell mélyítenünk a kulturális és humanitárius kapcsolatokat, magas szintű együttműködési éveket kell szerveznünk a testkultúra és a sport területén, ki kell aknáznunk a régiók közötti együttműködési mechanizmusban rejlő lehetőségeket, intenzívebbé kell tennünk a testvérvárosi, tartományi és városi kapcsolatokat, ösztönöznünk kell az csereprogramokat, helyre kell állítanunk a két ország közötti turisztikai együttműködést, rendezvényeket kell tartanunk, például nyári táborokat, közös oktatási intézményeket, hogy folyamatosan erősítsük a népek közötti barátságot és kölcsönös megértést.
A modern világ mélyreható változásokon megy keresztül. A béke, a fejlődés, az együttműködés és a kölcsönös előnyök megállíthatatlan történelmi trendek. A multipolaritás, a gazdasági globalizáció és a nemzetközi kapcsolatok demokratizálódása visszafordíthatatlan tendenciák. Ugyanakkor mind a hagyományos, mind a nem hagyományos biztonsági kihívások gyorsan növekednek. A hegemónia, az önkényuralom és a zsarnokság súlyos károkat okoz a világban. A világgazdaság újjáépítéséhez még nagyon hosszú út áll előttünk. A nemzetközi közösséget minden eddiginél jobban foglalkoztatja a válságból kivezető út keresése.
2013 márciusában a MGIMO-ban beszéltem, és megemlítettem, hogy „az országok összekapcsolódása és egymásra utaltsága példátlanul magas szintet ért el. Az emberiség egyetlen globális faluban él, és egy sorsközösséggé vált”. Az Egy övezet és egy út kezdeményezés, a globális fejlesztési kezdeményezés, a globális biztonsági kezdeményezés és a globális civilizációs kezdeményezés ezután az emberiség egy sorsközösségének lényegét és a megvalósításához szükséges eszközöket hasznos módon konkretizálta, ami Kína számára a világ, a korszak és a történelem változásaira adott megfelelő válaszként szolgált.
Egy évtized alatt az olyan egyetemes értékek, mint a béke, a fejlődés, az egyenlőség, az igazságosság, a demokrácia és a szabadság mélyen gyökeret vertek az emberek szívében. Egyre több országot egyesít a közös vágy a tartós béke, a közös biztonság, a közös jólét, a nyitottság és a tolerancia tiszta és szép világa iránt. A nemzetközi közösség élénk tudatában van annak, hogy a világ egyetlen országa sem jobb a másiknál. Nincs olyan kormányzási modell, amely mindenre egyformán alkalmas, nincs olyan világrend, amelyben egyetlen országé a végső szó. A szolidaritás és a béke a világban, megosztottság és zavargások nélkül, az egész emberiség közös érdeke.
Tavaly év eleje óta az ukrán válság teljesen kiéleződött. Kína következetesen objektív és pártatlan álláspontot képvisel, amely a történtek lényegén alapul, és aktív erőfeszítéseket tesz a megbékélés és a béketárgyalások előmozdítására. Az általam megfogalmazott elképzelések sora az ukrajnai rendezés kínai kezelésének alapelveként szolgál. Ezek közé tartozik, hogy tiszteletben kell tartani az ENSZ Alapokmányának céljait és elveit, tiszteletben kell tartani minden állam jogos biztonsági aggályait, támogatni kell az ukrán válság békés rendezésére irányuló minden erőfeszítést, és biztosítani kell a globális termelési és ellátási láncok stabilitását. A nemrégiben közzétett „Kínai álláspont az ukrán válság politikai megoldásáról”, amely figyelembe veszi valamennyi fél racionális aggályait, a lehető legjobban tükrözi a világközösség egységes álláspontját az ukrán válság leküzdéséről. A dokumentum konstruktív tényezőként szolgál a válság következményeinek semlegesítésében és a politikai rendezés előmozdításában. Az összetett problémákra nincsenek egyszerű megoldások. Meggyőződésünk, hogy az ukrán válságból való ésszerű kiutat és a tartós béke és az egyetemes biztonság felé vezető utat a világban akkor lehet megtalálni, ha mindenki a közös, átfogó, együttműködő és fenntartható biztonság koncepciója szerint jár el, és folytatja a párbeszédet és a konzultációt méltányos, körültekintő és pragmatikus módon.
A globális problémák megoldása előtt a saját ügyeinket kell rendezni. A Kínai Kommunista Párt a kínai népet összefogva és vezetve átfogóan a kínai modernizáció révén a kínai nemzet nagyszerű megújulását követte, amelyet a hatalmas népesség felkarolása, az egyetemes jólét elérése, az anyagi és szellemi kultúra összehangolt fejlesztése, a természettel és az emberekkel való harmonikus együttélés, valamint a békés fejlődés útjának követése jellemez. Kína e megkülönböztető jegyei a sokéves gyakorlat és a nemzetközi tapasztalatok mélyreható értékelése alapján alakultak ki. Erőteljesen előmozdítjuk Kína modernizációját, erőfeszítéseket teszünk a magas színvonalú fejlődés megvalósítására, és folyamatosan bővítjük a külföld felé nyitást. Biztos vagyok benne, hogy ez új lehetőségeket fog nyújtani a világ minden országa számára, beleértve Oroszországot is.
Az év a tavasszal kezdődik, a siker pedig a munkával. Minden okunk megvan azt hinni, hogy Kína és Oroszország, mint a fejlődés és a reneszánsz útitársai, még nagyobb mértékben fognak hozzájárulni az emberi civilizáció fejlődéséhez.