2022, augusztus 9.
30 C
Budapest
20.8 C
Moszkva
Array

Gigantikus fejlesztés előtt a moszkvai metró

MoszkvaHetven újabb metróállomás épül 2020-ig az orosz fővárosban, ahol a világ egyik legkiterjedtebb földalatti-hálózata működik. Április 28-án – több mint egy évig tartó felújítás után – megnyílt a Park Kultúri metrómegálló. Makszim Gorkij arca valósággal felragyogott, a megállót díszítő, szovjet időkben készült domborműveket, közöttük a közeli hatalmas parknak is nevet adó íróét ugyanis aranyszínű festékkel kenték le. A körgyűrűn lévő, 1950. január elsején átadott metrómegállót eredeti állapotában állították helyre. Lecserélték ugyanakkor a mozgólépcsőket, új lámpákat helyeztek el, felújították a pénztárakat, az előcsarnokot. A moszkvai metró lassan 80 éves “matróna” lesz, de egyre szépül és épül. 1935. május 15-én adták át az első vonalat, amely a Szokolnyiki megállótól épp a most felújított Park Kultúri megállóig vezetett. Ma 12 vonalból áll, amelynek teljes hossza 305,7 kilométer. 185 megállójából 44 a kulturális örökség része. A napokban nagyszabású tervvel állt elő Moszkva vezetése: 10 év alatt 150 kilométernyi új vonalat építenek, azaz másfélszeresére növelik a metró hosszát. Összekötik a földalattit a vasút és a gyorsvillamosok vonalaival. 2020-ig megépítik az úgynevezett második körgyűrűt, amely 42 kilométer hosszan köti majd össze a gyakorlatilag a város határán lévő megállókat és ezzel újabb átszállási pontokat létesítenek. Hetven új megálló és 7 új depó is készül. Mindez a minimumprogram része – jelentette ki Szergej Szobjanyin, Moszkva főpolgármestere. Az idén több mint 100 milliárd rubelt (körülbelül 750-800 milliárd forintot) fordítanak a metró fejlesztésére, dupláját annak, amit tavaly költöttek rá.

A moszkvai metrót naponta legalább 9 millió ember veszi igénybe a hivatalosan 12 millió lakosból. Nem hivatalosan még legalább 3-4 milliót tesz ki Moszkva lakossága a legálisan és illegálisan munkavállalóként itt tartózkodó bevándorlókkal együtt.

Marat Husznullin, a moszkvai metróépítő vállalat vezetője szerint a főváros keleti részén komoly közlekedési problémák alakultak ki, ezért elsősorban abba az irányba kell fejleszteni a földalatti közlekedést.
Jelenleg 50 kilométer hosszan folyik az építkezés, itt 18 megálló lesz. Az év végéig minden szakaszon megkezdik a munkálatokat, 2013-ban pedig a 2016-2020 közötti építkezés terveit dolgozzák ki. Ennek érdekében valamennyi, a Független Államok Közösségében élő, akár nyugdíjas metróalagút-tervezőt és -építőt összegyűjtöttek.

Évente körülbelül 100 milliárd rubelt (körülbelül 750-800 milliárd forintot) terveznek fordítani a nagyszabású metróépítési terv megvalósítására. Valamennyi költséget egyelőre az orosz főváros költségvetéséből fedeznek – tájékoztatott Marat Husznullin.

Vannak, akik aggódnak amiatt, hogy a különleges megállóiról híres moszkvai metró elveszíti arculatát a gigantikus fejlesztés miatt. A metróhálózat főépítésze Nyikolaj Sumakov azonban megnyugtatta az aggódókat. A Moszkovszkij Komszomolec című napilapnak adott interjúban a neves építész elmondta: már a kezdet kezdetén megállapodtak a főváros vezetésével, hogy a nagytempójú fejlesztés nem befolyásolhatja az esztétikai hatást.
“Nem egyes megállókban, hanem teljes vonalakban, elágazásokban gondolkodunk. 35 éve foglalkozom a moszkvai metró építésével és azt gondolom, minden rosszban van valami jó. Lesz-e elég tehetsége, esze és mesterségbeli tudása az építészcsoportnak? Biztos vagyok abban, hogy lesz. Ez egy első osztályú metró lesz, higgyék el” – mondta Sumakov.

Különleges lesz az idén megnyíló Alma-Ata (kazahul: Almati) megálló. A kazah építészek és tervezők az utolsó simításokat végzik velünk együtt a projekten – tette hozzá a moszkvai metró főépítésze.
Moszkvában folyamatosan cserélik a metrókocsikat is. A nagyszabású fejlesztés részeként az idén több mint 300 új vagont rendeltek meg a Transzmas Holdingtól, amelynek cége, a Metrovagonmas még sohasem gyártott le ennyi metrókocsit azelőtt – mondta Suhrat Mahmudov, a Holding kereskedelmi igazgatója.

A negyedik-generációs metróvagonokban külön helyek készülnek a mozgássérülteknek, a fertőzések megelőzésére speciális szűrőket építenek be a légkondicionálókba, modern hangszigetelést alkalmaznak, az ajtókat pedig az utasok is nyithatják majd.

A múlt héten már forgalomba állt néhány az új típusú vagonokból, amelyekből 640 darab készül el a kétéves, 680 millió dollár értékű szerződés alapján – írta a Moscow Times angol nyelvű lap online változata.

KÖVESS MINKET:

Ez is érdekelhet

Ajánló

- Hirdetés - spot_img

FRISS

UKRÁN VÁLSÁG

Az orosz cirkálórakéták megsemmisítették a HIMARS és M777-es lőszerraktárt Uman közelében

Orosz cirkálórakéták megsemmisítettek egy raktárt, amelyben lövedékeket tárolta az amerikai HIMARS és M777-es ágyúkhoz a cserkaszi régióban - közölte az orosz védelmi minisztérium újságírókkal. "Nagy...

Ukrajna leállította az EU-ba irányuló olajszállításokat

Ukrajna leállította az orosz kőolaj tranzitját Magyarországra, Csehországba és Szlovákiába - írja a RIA Novosztyi. "A Transnyefty megerősítette, hogy az Ukrtransznafta augusztus 4-én leállította az...

Az ukrán Kraken neonáci alakulat elvesztette harcképességét az orosz katonai csapások után

Az ukrán Kraken neonáci alakulat az orosz katonai csapások következtében elvesztette harcképességét - közölte az orosz védelmi minisztérium. "Az ukrán nacionalisták Harkov irányában lévő ideiglenes...