A „Gázprom” orosz konszern kormányközi megállapodást írhat alá Ausztriával, amely alapján épül majd a „Déli Áramlat” osztrák szakasza. A soros tárgyalást január 26-án tartják Bécsben. A „Déli Áramlat”projekt részvény-tulajdonosai a GÁZPROM és az ENI olasz konszern. A csővezetéket a Fekete-tenger mélyén fektetik le Oroszország partjától bulgáriai partokig, aztán a balkán államok területén húzódik tovább a csővezeték. Olaszország és Ausztria lesz a vezeték végpontja. Azt tervezik, hogy az építés 2015-ben ér véget. Ez garantálja majd a földgáz biztonságos szállítását Európába, hiszen a „Déli Áramlat” nem lesz hozzákötve tranzit-országokhoz. Így ki lesz zárva annak lehetősége, hogy leblokkolják a gáz szállítását fogyasztókhoz, mint ahogyan ez nemrég történt Ukrajna miatt.
Az orosz fél már aláírta kormányközi megállapodásokat Bulgáriával, Szerbiával, Magyarországgal, Görögországgal és Szlovéniával. Most Ausztriára esik a sor, amelynek területén helyezkedik el a Baumgarten gázipari központ és egy földalatti gáztároló.
Emlékeztetjük, hogy a „Nabucco”-t az orosz-olasz gázvezeték alternatívájaként tervezték. Feltételezhető, hogy az – megkerülve Oroszországot – ellátja majd Európát közép-ázsiai és azerbajdzsáni gázzal. A projekt fő negatívuma az, hogy az operatőröknek nincs elégséges gázmennyiség, amely képes lenne megtölteni a csövet. A „Nabucco” perspektívái még homályosabbak lettek az után, hogy a múlt héten a „GÁZPROM” megállapodott Bakuval, hogy megveszi az azerbajdzsáni exportgáz jelentős részét. Szakértők véleménye szerint ezek a megállapodások kizárják a gázvezetéket a Közép-Ázsiában és a Kászpi-tenger vidékén kitermelt gázellátásból. Szergej Pinkin az Energetikafejlesztési Alap igazgatója véleménye szerint célszerűbb lenne, ha az EU-országok nem szembeállítanák a „Déli Áramlat”-ot és „Nabucco”-t, hanem egyesítenék ezt a két projektet.
Az egyesítés logikus megoldás. Hiszen a „Déli Áramlat” és az „Északi Áramlat”orosz vezeték számára biztosítva van a gáz, ezeknek megvan saját bázisuk. A Nabucco-val kapcsolatos kérdés még nem nyert végleges megoldást, és megvitatás alatt van. Ilyen körülmények között természetesen a „Déli Áramlat”-nak jobbak a perspektívái, mint a Nabucco-nak. Értelmesebb garantált projektekkel kezdeni, amelyek nemcsak Oroszország számára előnyösek, hanem a többi részvevőnek is, és több részvevőt belevonni a projektbe, akikkel együtt meg lehet osztani az esetleges kockázatokat.
Szakértők rámutatnak, hogy az orosz-olasz gázvezeték lefektetése, amely Ausztriába vezet, gyökeresen megváltoztathatja a helyzetet ezen ország számára. Egyidejű részvétele két projektben – a „Déli Áramlat”-ban és „Nabucco”-ban – nemcsak megerősíti helyzetét, hanem egyik legnagyobb európai gázipari központtá változtatja Ausztriát.
(A szerző biztonságpolitika-szakirányos, V. éves politológus-hallgató)