A nyugati biztosítást élvező tartályhajókra rakott orosz kőolaj exportja annak ellenére folytatódik, hogy az uráli minőségű kőolaj ára a hetek (G7) csoportja és az Európai Unió által meghatározott hordónkénti 60 dolláros felső határ fölé ugrott – jelentette hétfőn a Bloomberg.
A hírügynökség szerint az oroszországi balti és fekete-tengeri kikötőkből nyersolajat szállító hajók mintegy 40 százaléka az árplafonhoz csatlakozott országokban székhellyel rendelkező társaságok tulajdonában vagy biztosításával szállított.
Az Uráli típussal hordónkénti 71 dollár körüli áron kereskedtek pénteken az orosz kikötőkben az Argus Media szerint. Az orosz olajat átvevő tartályhajók mintegy fele nyugati tulajdonban volt, és a hajók nagy részének biztosítása Londonon keresztül történt – írta a Bloomberg.
Az orosz tengeri olajexportra vonatkozó, hordónként 60 dolláros árplafont az EU, a G7-országok és Ausztrália december 5-én vezette be. Ez megtiltja a nyugati vállalatoknak, hogy biztosítást és egyéb szolgáltatásokat nyújtsanak orosz olajszállítmányokhoz, hacsak a rakományt nem a meghatározott áron vagy az alatt vásárolják meg.
„Bár technikailag az orosz olaj árának 60 dollárnak vagy annál alacsonyabbnak kell lennie ahhoz, hogy az amerikai, az uniós vagy a G7-országok vállalatai olyan szolgáltatásokat nyújthassanak, mint a hajók és a biztosítás, a gyakorlatban a cégeknek ehhez mindössze egy írásos ígéretet – úgynevezett igazolást – kell kapniuk arról, hogy a rakományt e küszöbérték alatt vásárolták” – írta a hírügynökség.
„Figyelemmel kísérjük a piacot az árplafon esetleges megsértése miatt” – mondta Megan Apper, az amerikai pénzügyminisztérium szóvivője.
„Érdemes megjegyezni, hogy a 60 dollár feletti, a koalíciós szolgáltatásokat nem igénybe vevő kereskedések nem sértik az árplafont, és az orosz olajkereskedelem jelentős része még mindig a koalíciós szolgáltatókat veszi igénybe”.”
Eközben a tartályhajók tulajdonosai és a biztosítótársaságok azzal érveltek, hogy a nyugati árplafon bevezetése óta nem tudhatják pontosan, milyen áron kereskednek egy nyersolajszállítmánnyal, mivel a hosszabb távú ügyletek eltérhetnek a rövid távú piaci áraktól.
Az orosz Uráli nyersolaj július közepén, a mechanizmus bevezetése óta először lépte túl az árplafont.