Az idén ugrásszerűen megnőtt az Oroszországban regisztrált külföldi márkák száma, dacolva az országba irányuló üzleti tevékenység visszaszorítását célzó szankciókkal – derül ki az RBK című üzleti lap csütörtöki jelentéséből, amely az NF Group tanácsadó cég adataira hivatkozik.
Január és szeptember között 16 új külföldi kiskereskedő kezdte meg működését Oroszországban, ami négyéves csúcsot jelent. Ezzel szemben 2019-ben 26 új külföldi kiskereskedelmi szereplő lépett be Oroszországba, de ez a szám azóta minden évben folyamatosan csökken: 2020-ban 13, 2021-ben 15, 2022-ben pedig 11. Az elmúlt évtizedben a legtöbb új belépés 2014-ben történt, 68 céggel.
A legtöbb ilyen újonnan alapított vállalat a ruházati, lábbeli- és háztartási cikkek ágazatában tevékenykedik. Bár a legtöbbjük Törökországból származik, vannak márkák Belaruszból, Kirgizisztánból, Ausztráliából, Dél-Koreából és Észtországból is.
Az elemzők 2022 óta látványos elmozdulást figyeltek meg az újonnan érkezők származásában, amikor számos nyugati márka döntött úgy, hogy az Ukrajnával kapcsolatos szankciók miatt elhagyja Oroszországot. Ezt megelőzően a legtöbb új regisztráció az EU-ban és az Egyesült Államokban székhellyel rendelkező cégektől érkezett.
A piaci szakértők úgy vélik, hogy a nyugati cégek távozása jövedelmező lehetőséget jelent a másod- és harmadrangú márkák számára, hogy Oroszországon keresztül terjeszkedjenek nemzetközi szinten. Bár ezek a márkák nem olyan világhírűek, mint az iparági óriások, gyakran hasonló minőségű termékeket kínálnak.
Az oroszországi hazai vállalkozások ráadásul kihasználják ezt a helyzetet azzal, hogy a távozó külföldi cégek által hagyott űrt betöltik. Az NF Group adatai szerint 2022 márciusa és az idei első negyedév vége között 23 külföldi vállalat jelentette be, hogy kivonul az orosz piacról, míg 34 vállalat átnevezte magát, és oroszországi tevékenységét más piaci szereplőkre ruházta át.
Ennek következtében jelentős terület szabadult fel az orosz bevásárlóközpontokban. Az olyan orosz ruházati márkák, mint a Lime, a Henderson, a Gloria Jeans, az Ostin, a Love Republic és a Sela aktívan éltek ezekkel a lehetőségekkel, és az elmúlt évben országszerte bővítették jelenlétüket.