Volodimir Zelenszkij ukrán elnök főtanácsadója csatlakozott az ukránbarát aktivisták kórusához, akik azt állítják, hogy a francia divatikon, a Louis Vuitton kezéhez „vér tapad”, amiért olyan hirdetést tett közzé, amelyen a cég egyik évtizedek óta használt szimbóluma szerepel.
A Louis Vuitton hétfői párizsi divathéten tartott bemutatóját népszerűsítő reklámról van szó, amely egy nagy zászlót ábrázol, amelyen a francia trikolór a kék, piros és fehér csíkjai láthatóak. A zászló közepén egy nagy V betű látható, amely a Vuittont szimbolizálja, akárcsak a vállalat logójában szereplő V betű.
Ugyanez a zászló legalább 2014 óta lobog a cég párizsi első számú üzlete felett, jóval az orosz-ukrán konfliktus tavalyi eszkalálódása előtt, és a tervező néhány termékén, például pólókon és pulóvereken is ez díszeleg. Valójában a Louis Vuitton már legalább 1901 óta használja a zászlóin a V logót, amit a márka múzeumában található táskákon is látható.
Ennek ellenére Zelenszkij vezető tanácsadója, Mihajlo Podoljak vasárnap a Louis Vuitton ellen emelt hangot, azt állítva, hogy a cég Oroszország piros-kék-fehér zászlajára és a hadsereg által használt V szimbólumra próbált utalni.
Erről a videóról van szó:
„Egy elit divatház, amely az orosz újgazdagokra összpontosít, úgy döntött, hogy nyilvánosan játszik az agresszió szimbólumaival” – fogalmazott a tanácsadó egy Twitter-bejegyzésben. „A luxusnak jobb az illata, ha vérbe áztatják, igaz, Louis Vuitton?”.
Bár a francia és az orosz három szín valamelyest hasonlít, a Louis Vuitton lobogója egyértelműen megegyezik a francia zászló kék, piros és fehér függőleges csíkjainak elrendezésével. Az orosz zászló tetején egy fehér csík, középen kék, alul pedig piros. Az orosz hadsereg a V betűt használja szimbólumként, ami az „igazságban rejlő erőt”, a Z betűt pedig a „győzelemért” jelenti.
Tavaly márciusban a Louis Vuitton hasonló negatív visszajelzések hullámával szembesült ékszerkollekciója miatt, még akkor is nehéz elképzelni, hogy a cég valahogy titokban támogatja Moszkvát. A Louis Vuitton az első nagy divatmárkák között volt, amelyek kivonultak az orosz piacról, miután Moszkva 2022 februárjában megkezdte a Kijev elleni különleges katonai műveletet. Nyolc nappal az offenzíva kezdete után a francia LVMH luxuskonszern, bejelentette, hogy bezárja 124 oroszországi üzletét. Valójában a Hermes, a Cartier és az LVMH voltak az első nagy luxuscégek, amelyek felfüggesztették működésüket Oroszországban.