A Nilsen nemzetközi kutató intézet a gazdasági válság fogyasztói piacra gyakorolt hatását vizsgálta Oroszországban. A jelentés szerint a pénzügyi krízis ellenére növekedett az alkohol tartalmú italok forgalma, elsősorban a vodka utáni kereslet nőt az orosz piacon – közölte a cég jelentését a Nyezaviszimaja Gazeta című orosz napilap hétfőn. A Nilsen adatai szerint a vodka és egyéb szeszes italok kiskereskedelmi értékesítése 5%-al emelkedett. A kutató cég elemzői szerint ez azzal magyarázható, hogy az emberek nem járnak el szórakozóhelyekre vagy drága éttermekbe, hanem inkább otthon fogyasztják el a boltban megvásárolt alkoholt.
A jelentést közlő napilap által megkérdezett másik elemző viszont megjegyezte, hogy a megnövekedett alkohol fogyasztás a gazdasági válság hatására bekövetkezett pszichológiai nyomás miatt is lehet. Statisztikai adatok szerint az oroszok 80%-a jelentősen csökkentette kiadásait a válság idején. Ez a csökkenés 2008 decemberétől 2009 júliusáig volt a legerősebb.
Javuló mutatók
Ezzel egy időben a Nilsen felmérés szerint javult a fogyasztói hangulat Oroszországban, ami az ország fogyasztói bizalmi indexét 6 pontra növelte. Ez azt jelenti, hogy minden második orosz vallotta jónak anyagi helyzetét és ezek közül minden harmadik úgy véli, hogy jövőre sikeres időszak lesz a vásárlás szempontjából.