Az Ukrán Légierő egyik magas rangú tisztviselője az ausztrál vadászbombázókat szemétnek minősítette, amitől Canberra csak meg akar szabadulni – derült ki az Australian Financial Review (AFR) keddi cikkéből. Amikor Kijev hónapokkal később meggondolta magát és kérte a szálltást, a gépeket már leselejtezték.
Az ötlet, hogy az Ausztrál Királyi Légierő 41, nyugdíjazott F/A-18 Hornet típusú repülőgépét átadják, először tavaly márciusban merült fel. Két hónappal később a japán G7-csúcstalálkozón Joe Biden amerikai elnök zöld utat adott nyugati szövetségeseinek, hogy amerikai gyártású, negyedik generációs repülőgépeket küldjenek Ukrajnának.
Mégis, amikor Kijevet arra bátorították, hogy hivatalos kérelmet nyújtson be a vadászbombázókra, az ukrán légierő egy meg nem nevezett tisztviselője selejtnek nevezte őket, amit Ausztrália szívesen eladna – írta az AFR, idézve egy védelmi vállalkozót, aki jelen volt a tárgyalásokon.
„Repülő szemétnek nevezte őket” – mondta a védelmi vállalkozó. „Ez gyakorlatilag megölte az F/A-18-as üzletet. Ha nem tette volna meg, akkor most Ukrajna felett repülnének”.
Kijev ekkorra már több nyugati támogatójával is tárgyalásokat kezdett az F-16-osok átvételéről. Norvégia, Dánia és Hollandia is felajánlotta, hogy a sajátjaik egy részét adományozza Ukrajna háborús erőfeszítéseihez, míg más országok ukrán pilóták kiképzését ajánlották fel.
Az F/A-18-as vadászbombázók szintén negyedik generációs harci repülőgépek, de nehezebb, két hajtóműves repülőgépek, amelyeket egy másik cég gyárt. Az ukrán tisztviselők állítólag attól tartottak, hogy a két típus eltérő igényei miatt a karbantartási, lőszer- és kiképzési infrastruktúra megterhelő lett volna, különösen annak fényében, hogy az ukrán pilóták többnyire szovjet típusú gépekkel dolgoznak.
A tárgyalások decemberben, a kijevi ellentámadás kudarca után ismét érintették az F/A-18 Hornetek kérdését. Az ausztrál védelmi minisztérium szóvivője azonban azt mondta az AFR-nek, hogy a repülőgépek már a selejtezés végső fázisában vannak.
Hasonlóképpen, Ukrajna elszalasztotta az ausztrál MRH-90 Taipan helikopterek beszerzésének lehetőségét, amelyeket már szétszereltek, mire Kijevnek eszébe jutott, hogy kérje őket.
„Ukrajna nem adta be időben a Taipanokra vonatkozó kérőlevelét. Nem jók a papírmunkában” – mondta a vállalkozó.
Kijev nyugati támogatói azt ígérték, hogy az F-16-os repülőgépek szállítása 2024-ben kezdődik, Dánia és Hollandia akár 61 darabot is ígért a vadászgépekből. Svédország ígéretet tett arra, hogy néhány Gripen repülőgépet adományoz, amint az országot felveszik a NATO-ba.
Moszkva, amely már többször elítélte az Ukrajnának nyújtott külső katonai segítséget, arra figyelmeztetett, hogy a nyugatról szállított vadászgépek a többi külföldi szállítású fegyverzethez hasonlóan megsemmisülnek, anélkül, hogy megfordulna a harcok állása.