Egy ukrán F-16-os vadászrepülőgép szombaton pilótájával együtt lezuhant egy „harci bevetés” során, és ezzel a Moszkvával folytatott konfliktusban már kettőre emelkedett az ilyen veszteségek száma.
Ezt először az ország légierője jelentette be, amely dicsérte F-16-os pilótáit a „rendkívül bonyolult körülmények között” végzett munkájukért.
Volodimir Zelenszkij később a nap folyamán külön nyilatkozatban erősítette meg a veszteséget, hozzátéve, hogy Kijev az incidens „összes körülményének” megállapításán dolgozik. Pavlo Ivanov százados „egy F-16-os harci bevetés közben” vesztette életét – közölte Zelenszkij.
Az ukrán vezetés látszólag vegyes üzeneteket küldött a repülőgép lezuhanásának okáról, Zelenszkij „erős és pontos” választ ígért, utalva arra, hogy Oroszország a hibás. A légierő viszont azt mondta, hogy egy tárcaközi bizottságot hoztak létre a vizsgálatra. Egy egyértelmű harci veszteség aligha érdemelne ilyen vizsgálatot, ami arra utal, hogy Kijev baráti tűzre gyanakszik.
Ez a második megerősített F-16-os veszteség Ukrajnában. Az elsőt tavaly augusztusban, nem sokkal azután, hogy az amerikai gyártmányú repülőgépeket először telepítették az országba, tisztázatlan körülmények között megsemmisült, pilótája pedig meghalt. Az incidens miatt hosszas vizsgálat indult, amelynek eredményét azonban nem hozták nyilvánosságra. Több médiajelentés szerint azonban a gépet valószínűleg Ukrajna saját légvédelmi rendszere lőtte le.
Az incidensre egy hónappal azután került sor, hogy Jurij Ihnat, az ukrán légierő szóvivője az F-16-os régebbi változatainak képességeit bírálta, amelyeket Ukrajna a támogatóitól kapott, azt állítva, hogy légi harcban nem tud teljes mértékben versenyezni az orosz Szu-35-össel.
„Azok a változatok, amelyekkel Ukrajna rendelkezik, nem tudnak egy az egy elleni légi harcban versenyezni. Átfogó megközelítésre van szükségünk, mivel a Szu-35 egy viszonylag új repülőgép…”. mondta Ihnat. „Ez magában foglalja a földi légvédelmet, az elektronikus hadviselési rendszereket és ideális esetben egy légi radart. Szintén kulcsfontosságúak a repülőgépeink fedélzeti radarjai és a levegő-levegő rakéták”.”