Oroszország először szállított vasúton üzemanyagot Iránba, mivel a két szankciókkal sújtott ország a nyugati korlátozások közepette gyorsan bővíti az energetikai és kereskedelmi kapcsolatokat – jelentette kedden a Reuters három ipari forrásra és exportadatokra hivatkozva.
Tavaly ősszel Alekszandr Novak orosz miniszterelnök-helyettes bejelentette, hogy Moszkva és Teherán hatalmas, 40 milliárd dollár értékű energetikai megállapodást kötött, és megállapodott az olaj- és földgázszállításokról. Azóta a két ország kidolgozta az üzlet útvonalait és technikai részleteit.
A tényleges szállítások idén kezdődtek, amikor Oroszország februárban és márciusban mintegy 30 ezer tonna benzint és gázolajat exportált Iránba a források és a nyomon követési adatok szerint.
A hírügynökség szerint az összes üzemanyagszállítmányt Oroszországból Kazahsztánon és Türkmenisztánon keresztül szállították vasúton. Bizonyos mennyiségű benzint tovább küldtek teherautókkal Iránból a szomszédos országokba, köztük Irakba.
Oroszország korábban kisebb mennyiségű üzemanyagot exportált a közel-keleti országba a Kaszpi-tengeren keresztül. Moszkva azonban most arra törekszik, hogy kiterjessze a Teheránba irányuló vasúti szállításokat, mivel a tengeri szállítású dízel- és benzinszállítmányok magas fuvardíjakkal és nyugati árkorlátozással járnak.
Irán maga is olajtermelő ország, nagy lelőhelyekkel és saját finomítókkal. A kereslet azonban a közelmúltban meghaladta a hazai üzemanyag-termelést, különösen az ország északi tartományaiban – mondta a hírügynökségnek a közép-ázsiai olajtermékek piacán tevékenykedő egyik kereskedő.
„Arra számítunk, hogy az Iránba irányuló üzemanyagszállítások idén növekedni fognak, de már most számos logisztikai problémát látunk a vasúti torlódások miatt. Ez megakadályozhatja az export fellendülését” – mondta a Reutersnek az Iránba irányuló szállítások részleteit ismerő személy.
Mivel a gyenge vasúti összeköttetés akadálya lehet a jövőbeli fejlődésnek, a két ország infrastrukturális projekteket is fontolgat a gazdasági együttműködés fellendítése érdekében.
Jelenleg az Oroszországból Iránba irányuló szállítmányok fő szárazföldi útvonala Azerbajdzsánon keresztül halad. Ez része az úgynevezett Nemzetközi Észak-Déli Szállítási Folyosónak, egy 7200 kilométer hosszú, több módozatú tranzitrendszernek, amely összeköti az India, Irán, Azerbajdzsán, Közép-Ázsia, Oroszország és Európa többi része közötti teherszállításra szolgáló hajó-, vasúti és közúti útvonalakat.
Bár a folyosó már a szovjet időkben is létezett, továbbfejlesztése új jelentőséget kapott, mivel a nyugati szankciók arra kényszerítették Oroszországot, hogy kereskedelmi útvonalait Ázsia és a Közel-Kelet felé terelje.