A Gazprom orosz energetikai nagyvállalat csütörtökön leszállította az első cseppfolyósított földgáz (LNG) szállítmányát az Északi tengeri útvonalon keresztül Kínába – jelentette a Reuters az LSEG pénzügyi információs társaságra hivatkozva, mivel Moszkva a nyugati szankciókkal szemben az északi-sarkvidéki folyosó használatával akar terjeszkedni.
A Velikij Novgorod tartályhajó, amely a balti-tengeri Portovaja LNG-üzemből származó LNG-vel volt megrakodva, az adatok szerint augusztus 14-én indult útnak Kínába. Mostanra megérkezett a Hopej tartománybeli Tangshan Caofeidian termináljára.
Oroszország azt szeretné, ha az Északi útvonal – amely az ország északi partjainál a Jeges-tengeren halad keresztül, és a legrövidebb hajózási útvonal Kelet-Ázsia és Európa között – jelentős hajózási útvonallá válna, és jelentős beruházásokat eszközöl az infrastruktúrájába.
Az Északi útvonal, amelyet Moszkva a Szuezi-csatorna alternatívájaként hirdetett, már teljes értékű nemzetközi közlekedési útvonal, és Alekszej Csekunkov, az ország Távol-Kelet és az Északi-sarkvidék fejlesztéséért felelős minisztere szerint globális közlekedési folyosónak tekinthető.
A miniszter szerdán a vlagyivosztoki Keleti Gazdasági Fórumon azt nyilatkozva elmondta, hogy a világgazdaság nagy része az Északi útvonal függ.
„Minden olyan ország, amely a cseppfolyósított földgázunkat fogadja, beleértve azokat is, amelyeket jelenleg „barátságtalannak” tartanak… A hajózás intenzitása a következő hét évben a sokszorosára fog nőni” – jelentette ki a miniszter.
Bár a sarkvidéki vizeken átvezető útvonal kihívást jelent, használata akár két héttel, azaz mintegy 30%-kal is lerövidítheti az utat a Földközi-tengeren és a Szuezi-csatornán keresztül vezető déli útvonalhoz képest.