A transzszibériai vasútvonal leghosszabb alagútját egy ünnepség keretében nyitották meg, amelyen Vlagyimir Putyin orosz elnök pénteken videokapcsolaton keresztül vett részt. A Kerakszkij-alagút nevű átjáró 927 méter hosszú, és Amur régióban található.
Putyin bejelentette, hogy Oroszországban a következő évtizedben számos nagy infrastrukturális projektet hajtanak végre, különösen a vasúti közlekedésben.
„Az 1911-es alagútról egy modern létesítményre váltani – ez általában véve sokat jelent számunkra, a mai helyzetre nézve pedig különösen” – jegyezte meg Putyin, utalva arra, hogy a meglévő átjárót még 2010-ben rossz állapota miatt működésképtelennek nyilvánították. A szakértők arra a következtetésre jutottak, hogy több értelme lenne egy új alagutat építeni, mint megpróbálni megjavítani az eredetit.
A kétvágányú alagút csaknem egy évvel a tervezett határidő előtt készült el – jegyezte meg Vaszilij Orlov, Omur régió kormányzója. Az ikonikus transzszibériai vasútvonal 9.289 km hosszú, Moszkvától egészen Vlagyivosztokig tart.
Az új alagút várhatóan megnöveli a vonatok átlagos sebességét a vasútvonalon, és növeli ennek a szakasznak a kapacitását is – évi 120 millió tonnáról 131 millió tonnára. Ez azt jelenti, hogy nagyobb mennyiségű árut szállítanak az ázsiai-csendes-óceáni piacokra és piacokról.
A moszkvai negyedik vasutas kongresszus részeként tartott rendezvényen Putyin kijelentette, hogy „a következő évtized a nagy építkezések [munkálatok], a nagy projektek évtizede lesz, többek között a vasúti közlekedés területén is”. Ez magában foglalja majd a transzszibériai vasútvonal korszerűsítését, valamint új sarkvidéki és csendes-óceáni vonalak létrehozását, azzal a céllal, hogy „globálisan versenyképes közlekedési szolgáltatások piacát” alakítsák ki, és egy kontinensnyi közlekedési folyosót építsenek ki.
Az elnök reményét fejezte ki, hogy ezek a projektek számos orosz régiónak gazdasági lendületet adnak, és hozzátette, hogy Moszkva aktívan együttműködik Pekinggel és Újdelhivel az infrastruktúra területén.
Míg Oroszország az elmúlt években bővítette gazdasági kapcsolatait az ázsiai országokkal, a folyamat felgyorsult, mióta az EU és az Egyesült Államok szankciókat vezetett be Moszkvával szemben, és az ukrajnai konfliktus miatt minimálisra csökkentette a kereskedelmi kapcsolatokat. Az orosz Szövetségi Vámszolgálat becslése szerint az Ázsiával folytatott kereskedelem 2023 januárja és szeptembere között az ország teljes kereskedelmi forgalmának mintegy 70%-át tette ki.