Oroszország egy olyan utasszállító repülőgép gyártásának bővítését tervezi, amely a hazai légitársaságok használnak majd – jelentette a héten az RBK című üzleti napilap Mihail Misusztyin miniszterelnökre hivatkozva.
A kormány közel 42 milliárd rubelt (500 millió dollárt) fog befektetni a Tupoljev Tu-214-es típus fejlesztésére és gyártására – mondta Mishustin csütörtökön egy repülőgépgyárban tett látogatása során.
A Tu-214-es egy modern, keskeny törzsű, kéthajtóműves repülőgép, amelynek hatótávolsága 6500 km, utaskapacitása pedig 210 fő. 1996-ban állították forgalomba, hogy leváltsa a Tu-154-est, amely a Szovjetunióban és Oroszországban az 1960-as évektől a 2000-es évek elejéig a legszélesebb körben használt repülőgép volt.
Oroszország az Ukrajnával kapcsolatos nyugati szankciók bevezetése óta törekszik az importált repülőgépek helyettesítőjének kifejlesztésére. A világ két legnagyobb repülőgépgyártója, a Boeing és az Airbus kénytelen volt leállítani az oroszországi légitársaságoknak vagy karbantartó cégeknek nyújtott alkatrész-, karbantartási és műszaki támogatást. A kormány szerint a jelenlegi importált flotta megfelelő karbantartás mellett 2030-ig működőképes lesz.
Oroszország legnagyobb légitársasága, az Aeroflot a Tu-214-esben potenciális lehetőséget lát, és 2030 előtt 40 darabot tervez vásárolni a gépből. Az utasszállítót eddig két kisebb hazai légitársaság használta, és az Aeroflot ajánlásokat dolgozott ki a gyártónak a gép modernizálására és jobb kialakítására – írja az RBK.
A kormány becslései szerint a külföldi repülőgépek leváltására szolgáló orosz gyártmányú gépek sorozatgyártásának beindítása akár öt évet is igénybe vehet.
A fejlesztés alatt álló egyéb hazai repülőgépek között szerepel az MC-21-es utasszállító repülőgép, amely jelenleg is tesztelés alatt áll, valamint a Szuhoj Superjet New, a Superjet (SSJ) 100-as regionális repülőgép teljes egészében orosz komponensű változata.