Németország és Lengyelország 2023-ra csővezetékes olajszállítást kért Oroszországtól – közölte Nyikolaj Tokarev, az orosz Transznyefty állami olajipari vállalat vezetője a Rosszija 24 televíziónak adott hétfői interjújában.
Mindkét ország korábban közölte, hogy az év végéig lemond az orosz olaj importjáról.
Tokarev szerint Varsó arra számít, hogy idén decemberben 360 ezer tonna, 2023-ban pedig további 3 millió tonna orosz kőolaj érkezik. Hozzátette, hogy Berlin a jövő év első negyedévére is leadott egy megrendelést, de a kért mennyiséget nem részletezte.
Novemberben olyan hírek láttak napvilágot, amelyek szerint Lengyelország uniós szankciókat kíván szorgalmazni a Barátság vezeték északi szakasza ellen – amelyen keresztül Lengyelország és Németország is kap orosz kőolajat -, hogy jogi alapot szerezzen a Moszkvával fennálló szerződések egyoldalú, szankciók nélküli felmondásához.
Lengyelország legnagyobb olajfinomítója, az Orlen havi 200 ezer tonna olajra kötött szerződést az orosz vállalattal, amely 2024 decemberében jár le. Az év elején Berlin is közölte, hogy december 31-én leállítja az olajvásárlást a Barátság vezetéken keresztül.
“Bejelentették, hogy január elsejétől nem vesznek olajat Oroszországtól. Azonban már kaptunk megrendeléseket, hogy jövőre Lengyelországba és Németországba is szállítsunk a Barátság vezetéken keresztül” – jelentette ki Tokarev.
Az orosz olajra vonatkozó uniós embargó, amely december 5-én lépett hatályba, ami nem vonatkozik a Barátság-kőolajvezetékre, hanem csak a tengeri szállításokat célozza. A vezeték déli szakasza olajat szállít Csehországba, Szlovákiába és Magyarországra, amelyek nagymértékben függnek az orosz szállításoktól.